x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

BP, Shell, Gitanes, Papastratos, Carpați. Întrebați de ce lipsesc de pe piață?

0
Autor: Ionuț Bălan 19 Feb 2021 - 08:00
BP, Shell, Gitanes, Papastratos, Carpați. Întrebați de ce lipsesc de pe piață?


La noi lipsesc multe companii petroliere de pe piață. Au plecat sau n-au intrat. Astfel că legea o fac patru actori economici, dintre care trei au rafinării aici - OMV, Rompetrol și LuKoil -, iar al patrulea - MOL - e cu capacitate de rafinare în vecinătatea României.  

Care să fie cauza? Cei care ne-au părăsit nu stăteau bine în costuri ca urmare a reglementărilor? Ceea ce ar sugera că interesul primordial nu e legat de dinamismul pieţei, nu există interes să facă business companiile, să se adâncească diviziunea muncii, să avem sporuri de productivitate şi oamenii să fie prosperi, ci doar să aibă statul nişte agenţi fiscali pe care să se bazeze?

Aşadar, statului îi place să existe puține companii, pentru a le putea controla uşor şi a le folosi apoi ca perceptori de biruri? Nu contează că numărul de benzinării e redus raportat la populație și că brandurile se tot repetă? Iar pentru ca nu cumva să stea benzinăriile una lângă alta, să nu se concureze cumva, și asta mai ales în zonele comode de ajuns, mai au grijă să le rărească și cei ce eliberează avize? Așa se face că la noi nu există magazinaşe, care, printre ţigări/ziare, să aibă și o pompă de benzină sau sunt excepții pompele automate ale unor hipermarketuri, unde se plătește cu cardul?

Cert este că pe piață noastră nu se regăsesc nume precum British Petroleum (BP), Royal Dutch Shell, Eni, Esso, Total, Texaco. În timp ce în Polonia, Cehia sau chiar Bulgaria se pot vedea.

Şi apropo de țigări, că şi pe această piaţă lipsesc o grămadă de mărci, precum JPS-ul englezesc, Papastratos-ul grecesc şi Gitanes-urile franțuzești, altele decât cele fabricate/aduse de cei mai mari, în care statul are încredere să-şi facă munca de agent fiscal, fără a se ține cont de satisfacția clientelei. Asta cu menţiunea că la ţigări, lanţul logistic e la fel de bun ca la carburanţi pentru impozitarea la sursă şi taxele reprezintă grosul în prețul produsului.

Iar în acest fel se ajunge la aberaţii din punct de vedere al interesului privat. Din cauza taxării a devenit mai economicos să-ți rulezi singur tutunul pe foiță. Ceea ce ne sfătuia să nu facem în România capitalistă interbelică producătorul ţigărilor Plugar, fiindcă nu e eficient economic. „Dacă fumezi țigarete gata, faci economie: Nu pierzi vremea cu răsucitul țigaretei, nu risipești tutunul...”, suna reclama. Între timp, de pe piaţă n-au dispărut doar ţigaretele Plugar, ci fiscalitatea a eliminat şi popularele Carpați fără filtru.


Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de