O nota de subsol ne aduce la cunostinta ca nuvela Prietenului de taina a fost scrisa de Mihail Bulgakov in septembrie 1929, ca un cadou pentru Elena Sergheevna, de care era amorezat atat de tare incat a reusit s-o divorteze si s-o ia de nevasta.
Sa crezi in ceea ce scrii. O nota de subsol ne aduce la cunostinta ca nuvela Prietenului de taina a fost scrisa de Mihail Bulgakov in septembrie 1929, ca un cadou pentru Elena Sergheevna, de care era amorezat atat de tare incat a reusit s-o divorteze si s-o ia de nevasta. Un dar mai putin obisnuit intre termenii unui cuplu. Pentru ca un asemenea gest sa fie receptat de femeie drept iesit din comun, trebuie ca ea sa pretuiasca scrisul mai mult decat machiatul. O alta, chiar si intelectuala cu patalama, i-ar fi dat cu manuscrisul in cap barbatului sau, delicata fiind, l-ar fi primit pitindu-si cu greu dezamagirea si l-ar fi aruncat pe raftul de jos al dulapului. Elena Sergheevna il iubea pe Bulgakov destul de tare daca ne gandim ca:- a pastrat manuscrisul pana in 1987, cand l-a publicat, in contextul bulgakovomaniei europene.
- n-a observat ca barbatul trisase nitel. Continutul nuvelei scrise special pentru iubita, dupa exemplul cizmarului care ii croieste alesei o pereche de botine de-ti taie rasuflarea, nu era chiar nou-nout. Scriitorul reia motive, fapte si intamplari din alte scrieri. Insemnarile sale intime confera un spatiu insemnat trudei de la Gudok (Sirena), oficios al Cailor Ferate devenite, din tariste, sovietice. Impartirea intre gazetaria de peste zi si literatura de peste noapte o regasim abordata si in Roman teatral.
Citește pe Antena3.ro
Barfe - Memoria grajdarilor
|
Pentru emisiune, citesc de zor George Enescu in memoria timpului, culegere de Evocari, amintiri, insemnari memorialistice, tiparita de Viorel Cosma la Editura Casa Radio. Am cumparat-o dupa tipicul celorlalte carti din biblioteca. La intamplare. Nimerind la un conclav politic de la Sala Palatului si, neavand ce citi pana la uvertura manifestarii, am luat ce-am gasit la un soi de chiosc improvizat in incinta. Nu e cine stie ce mare scofala. Cele mai multe texte sunt encomiastice, facand risipa de cuvintele mari, obisnuite in atari imprejurari: Geniu, Modestie, Daruire, Patriotism etc., etc.. Literatura asta de patachina solemna a debutat in 1955, cand conducerea de partid si de stat a facut din Enescu - (mort deja) - motiv de exploatare politica. Asemenea altor tari din lagar, Romania trudea sa-si dovedeasca inscrierea in procesul de dezmortire din gerul stalinist, zis si Dezghet, dupa titlul unui roman celebru al lui Ilya Ehrenburg. Cultivarea lui Enescu era un procedeu pe cat de ieftin, pe atat de sigur. Marele compozitor se bucura de un urias prestigiu in URSS. Rusii n-ar fi putut acuza acest moment de revenire la "nationalismul burghez romanesc". Cu straduinta, gasesc insa lucrarea care ma intereseaza: amanunte despre reuniunile muzicale organizate de Maruca, despre viata lui George Enescu, despre hachitele Omului. Din carte ma conving ca Enescu a avut parte de femei puternice, tari, care l-au folosit pe post de catelus cu geniu la vioara: Elisabeta mai intai, Maruca, mai apoi.
|
Secolul al XX-lea
|
"Entuziasmul care se exprima cu ocazia intoarcerii in Franta a jurnalistei Florence Aubenas, rapita in ianuarie, nu reuseste sa contracareze intrebarile asupra detentiei si asupra circumstantelor eliberarii". Acest text explica fotografia lui Florence Aubenas pe scara avionului, publicata de Universalia 2006, in prestigioasa serie Enciclopedia Universalia, la capitolul Mersul timpului, iunie 2005.
|
Nimic nu se pierde
|
Una din cladirile-simbol ale Bucurestilor interbelici: Palatul Curentul de pe Strada Domnita Anastasia din Bucuresti. Expresie a capitalismului romanesc in presa, asa cum, dupa 23 august 1944, Casa Scanteii va fi expresia comunismului. Constructia a inceput in 1935 si s-a incheiat la inceputul lui 1937. Inaugurarea a avut loc la 1 februarie 1937 printr-o slujba tinuta de un sobor de preoti.
|