Mecanismele economice ale mersului cu liftul
Liftul coboara greoi, clatinandu-se din toate incheieturile. E singurul care merge dintre cele douazeci instalate candva, in vremuri mai insorite, de catre brava intreprindere Ascensorul. Restul stau la parter cu usile larg deschise. Vizitatorii bolnavilor, in general oameni care nu sunt de-ai casei, pasesc inauntru infiorati de incantare si apasa pe butoane. Zadarnic, liftul nici nu clinteste. El poate fi vazut aici mai mult de expozitie decat de lucrat in sus si-n jos. Singurul lift in functiune nu opreste insa la toate etajele. Degeaba apesi pe buton. Cutia magica trece prin fata ta fara sa opreasca. Obisnuitii spitalului au invatat insa mecanismele economice ale mersului cu liftul. Ele sunt cele ale economiei socialiste. Ca, de exemplu, urmatorul siretlic: bati usor in usa si spui pe jumatate plangaret, pe jumatate duios: tanti, liftul! Un tanar medic si-a facut rost de o trompeta. Zbieretele acesteia, repercutate de coloana, le sperie pe liftiere. Atat de tare, incat nu-si pot permite sa nu opreasca.Citește pe Antena3.ro
BARFE
|
Un alt P.P. CarpHotarat sa dau gata epoca lui Carol I (inutil, deoarece, daca nu-mi notez, uit cat ai zice peste), ma apuc de eseul lui Constantin Xeni, Take Ionescu. L-am mai citit o data. Cand am facut-o, stiam insa destul de putine despre era Carol I. Astfel ca mare lucru n-am retinut, in afara unei abordari idolatrizante, explicabile prin editura gazda a primei editii, cea din 1932, Editura Universul lui Stelian Popescu. Patronul celui mai popular ziar din istoria presei autohtone se lansase prin partidul lui Take Ionescu. Dupa moartea Binefacatorului, Stelian Popescu i-a intretinut memoria publicand la Editura Universul monografii encomiastice, in genul celei iscalite de C. Xeni sau de Romulus Seisanu. Take Ionescu vine dupa cartea lui C. Zane, P.P. Carp in viata politica a Romaniei., C. Zane sufera de boala tuturor monografistilor de personalitati: ajunge sa fie avocatul celui despre care scrie. Si cum Take Ionescu, ambitios politician in cadrul Partidului Conservator, e dusmanul numarul unu al lui P.P. Carp si al Junimistilor, despre Take Ionescu ni se ofera o viziune partinitoare, un fel de Take Ionescu vazut dinspre P.P. Carp. Eseul lui C. Xeni e si el al unui autor inamorat de subiect. Astfel ca P.P. Carp de aici e net diferit de cel din eseul lui C. Zane: e un P.P. Carp vazut de Take Ionescu. Un exemplu: brav purtator de cuvant al clasei de mosieri romani, o clasa lenesa multilateral, P.P. Carp se opune improprietaririi si votului universal. C. Zane, care scrie prin anii interbelici, nu-si poate permite elogiul unei asemenea pozitii reactionare. Avocat fiind, el cauta insa a-si apara clientul, demonstrand ca P.P. Carp nu se opunea improprietaririi si votului universal, ci propunea o serie de mijloace mai putin demagogice. C. Xeni ataca si el subiectul. E constrans la asta de realitatea faptelor. In Partidul Conservator, Take Ionescu intruchipeaza gruparea de stanga, de langa hotarul cu Partidul National Liberal. Popularul orator isi face un drapel din improprietarire si votul universal. De asteptat, asadar, ca pozitia lui P.P. Carp sa fie atacata drept anacronica, in timp ce pozitia lui Take Ionescu sa fie binecuvantata cu lauda de: moderna, europeana. |
LUMEA PRIN CARE TREC
|
Lovitura istorieiTentatia risipirii reuneste articole si interviuri publicate de Augustin Buzura in anii postdecembristi. Capitolul "Din culisele cenzurii" se ocupa de avatarurile romanului "Refugii", cel in care, intaia si ultima oara dupa 1977, se vorbea despre greva din Valea Jiului. Scrie Augustin Buzura despre motivul care l-a facut sa se ocupe de acest moment din istoria comunista a tarii: "Cat despre greva, voiam sa o tin minte, pentru vremuri mai bune, pentru o istorie adevarata, caci ea arata lumii o alta fata, foarte barbateasca, a mult umilitei Romanii. Mamaliga putea oricand sa explodeze. Mineriada postrevolutionara - invadarea Capitalei si brutalizarea atator oameni de catre asa-zisii «mineri» - a pus pe nedrept in umbra acea miscare ce trebuie, cred, cercetata". Din nenorocire, mineriada "a pus pe nedrept in umbra" nu numai greva din 1977, dar si romanul lui Augustin Buzura. Inainte de 1989, consemnarea romanului "Refugii", simpla consemnare intr-un bilant, trecea drept un gest curajos. Mai varai un ac in fundul dictaturii. Dupa mineriada, a elogia revolta din Valea Jiului risca sa treaca drept bezea data Puterii FSN-iste. Intelighentia de cenaclu si cafenea, cea care-i adusese lui Buzura gloria de disident, a gasit de cuviinta ca romanul "Refugii" nu mai trebuie nici macar mentionat. Istoria i-a lovit pe mineri mai crancen decat Ceausescu. Iar pe Augustin Buzura, mai eficient decat Securitatea. |
NIMIC NU SE PIERDE
| ||
27 septembrie 1914. Moare la Castelul Peles Carol I. O moarte care il salveaza intr-un fel pe rege. Cum Carol I era partizanul fatis al participarii noastre alaturi de Tripla Alianta, contrar vointei nationale, nu se stie ce s-ar fi intamplat cu tronul sau in 1919, la ora deciziei
|