Plecat cu întârziere, am evitat cu maximă graţie să fiu oprit de vreun echipaj de poliţie şi, intrând în urbea dunăreană, am sunat un prieten – eternul model, deja clasic – întrebându-l unde se află Teatrul Valah din Giurgiu. Am primit un răspuns stupefiant: „Ţine-o drept şi, la un moment dat, apare drept în faţă. N-ai cum să-l ratezi!”. N-am comentat şi mi-am continuat drumul. Avea dreptate. Drept în faţă am observat firma luminoasă, uriaşă şi roşie a teatrului şi, fără să vreau, m-am gândit că fusese realizată special pentru premiera la... „Caruselul ucigaşilor”!
În foaier – lume bună. Spectatori locali, invitaţi bucureşteni, colegi şi prieteni. George Arion zâmbind de pe un afiş publicitar al Crime Scene Publishing, apoi o masă cu multe cărţi ale deja pomenitului autor, unde trona la loc de cinste impresionantul volum „Detectiv fără voie” şi, în fine, chiar domnia sa în carne şi oase, primind felicitări şi strângeri de mâini. Despre George Arion nu are rost să mai povestim, îl cunoaştem cu toţii. Dar despre piesa „Scena Crimei sau Caruselul ucigaşilor. Tragicomedie poliţistă într-un act şi cinci cadavre” nu ştiam prea multe. Şi iată-mă la premiera absolută!
„... Comedia poliţistă «Caruselul ucigaşilor» şi-a început drumul spre scenă la teatrul radiofonic, unde s-a bucurat de un real succes. Sper că, şi aici, la Giurgiu, în micul, dar generosul templu al Thaliei, personalitatea complexă şi marcantă a lui George Arion să primească o Dunăre de preţuire, pe care o merită din plin”, declară Mircea M. Ionescu, freneticul director al Teatrului Valah. Gongul. Reprezentaţia începe.
Nu ştiu cât timp a trecut până în momentul când ne-am ridicat în picioare pentru aplauze. Lungi aplauze pentru actori şi pentru regizorul Silviu Jicman. Cinci personaje emblematice – Hoţul, Dama, Ziarista, Baronul (local?!) şi Profesorul (universitar doctor docent!) sunt convocate (aparent la întâmplare) de organele de anchetă pentru a reconstitui o serie de crime ce au avut loc într-o vilă impozantă. Firele telefonice sunt tăiate, armele crimelor sunt extrem de diverse, umorul este în rafale. Aşteptând o anchetatoare care nu mai soseşte – deşi îi bântuie pe toţi – cei cinci încearcă să reînvie cele ce s-au petrecut, compunând, pe rând, cinci modele de reconstituire... Hoţul, interpretat de Tudorel Filimon de la Teatrul Metropolis, are limba cea mai ascuţită...
Pe rând, fiecare este vinovat şi timpul pare că se scurge într-o buclă continuă până când... Dar nu, nu trebuie să ştiţi finalul! Mergeţi la Teatrul Valah pentru o piesă poliţistă semnată George Arion şi bucuraţi-vă de text şi de interpretare. Dama este Katy Balca, Ziarista – Delia Hriscu-Badea, Baronul este jucat de Vasile Toma, iar Profesorul – de Livius Rus. Anchetatoarea (în roşu!) – Violeta Teaşcă. Scenografia – Doru Zanfir.
O piesă poliţistă? Sună ciudat, nu? Am plecat spre Bucureşti zâmbind, bucuros şi plin de speranţe. Dacă se mai citesc romane poliţiste, de ce nu s-ar juca şi piese cu suspans?!?