In cazul obligativitatii echiparii autoturismelor cu anevlope de iarna din nou este vorba despre o idee buna aplicata prost.
Consecintele imediate? Importuri uriase de anvelope second-hand ieftine, proaste si uzate, care la primavara vor fi aruncate la gunoi, sporind poluarea. Marea majoritate a soferilor nu si-a permis cauciucuri noi, foarte scumpe. Ca de obicei, legea a avantajat firmele si smecherii cu masini de lux care, vorba ceea, numai daca 'se strang o data la sireturi' pot echipa o intreaga flotila de SUV-uri si limuzine cu anvelope de 500 de euro bucata. Nu s-a luat in calcul mentalitatea acestor smecheri care poate invinge si cele mai avansate sisteme de siguranta a traficului la pachet cu regimente intregi de agenti de la circulatie. Au fost avantajati si importatorii de anvelope noi si scumpe. Ar fi fost mai bine si mai corect ca importatorii de masini si dealer-ii sa fie obligati ca atunci cand vand cuiva o masina, s-o dea si cu anvelope de iarna si de vara – in loc de tot felul de alte gadgeturi de fite.
Mi-am cumparat masina in 2006. De atunci si pana in vara acestui an am circulat cu cauciucurile ei originale, standard, de vara. In august mi-am cumparat cauciucuri noi, tot de vara. Nu am avut bani sa-mi iau si de iarna, iar pe atunci nu se stia clar daca chiar se va impune obligativitatea lor. Niciodata nu am avut vreo problema – minora sau majora – legata de conditiile de trafic de iarna. Sotia mea la fel, precum si multi alti prieteni de-ai mei. De ce? Cred ca raspunsul este unul singur: CAND NE-AM SUIT LA VOLAN NE-AM PUS CREIERUL LA TREABå SI AM FOST RESPECTUOSI. Cu noi, cu ceilalti, cu vremea, cu drumul, cu copacii, gardurile, trotuarele, gropile, cu pietonii, biciclistii, motociclistii si tot ce mai intalnesti in trafic. N-am calcat niciodata nici macar un soarece, sobolan, pisica sau caine. Recunosc ca am fost pusi deseori in situatii limita in care a trebuit sa ne ferim de prostia, nesimtirea si aroganta altora. Si nici acum nu-mi explic cum, de cateva ori, am scapat neatinsi din niste incidente grave.
Obligativitatea echiparii cu anvelope de iarna nu o sa schimbe mentalitatile ucigase de pe drumurile din tara. Nu o sa-i opreasca pe prosti sa plece cu masina la drum lung fix cand vine viscolul. Nu o sa-i faca pe nesimtiti sa blocheze traficul. Dincolo de o anumita limita, nici cele mai scumpe anvelope de iarna si sisteme de siguranta nu te pot salva.
Una dintre primele consecinte va fi aceea ca multi isi vor tine masinile acasa pana va trece iarna, pentru ca nu au avut bani de cauciucuri marcate cu fulgul de nea. Ceea ce poate fi bine, pe de o parte, dar este nedrept pe de alta parte, pentru ca dezavantajeaza nejustificat o mare categorie de oameni. Iar veniturile multora depind de folosirea masinii.
Cred ca obligativitatea trebuia sa fie aplicata doar la anumite categorii de masini grele (flotilele firmelor), la masinile de armata, pompieri, politie, ISU, salvari etc. Iar pentru 'civili', trebuia prevazuta doar o circumstanta agravanta si o pedeapsa mult mai aspra in cazul in care produceau un incident in trafic si nu erau echipati cu anvelope de iarna. Pentru ca poti conduce foarte bine si iarna daca te echipezi cu bun simt, respect, atentie, responsabilitate, odihna si mai ales, GANDESTI CORECT.