Ştim cu toţii ce se vinde prost în America de azi. Mai toate.
În domeniul imobiliar, criza e cumplită.
Candy Spelling se milogeşte să dea mai pe nimic un conac în Holmby Hills; cere numai 150 de milioane de dolari. Poate o să găsească cumpărător la 100 de milioane. Biata Candy Spelling, câţi nu sunt ca ea? Întregul look material al Americii reflectă vegetativitatea consumului şi lipsa de încredere a cumpărătorilor. Intri în casa unui vecin în America de azi, vezi criza din prag: mobilele sunt vechi de şapte ani ori mai mult, televizorul e vechi de cinci ani ori mai mult, Blackberries şi alte electronice, de doi ani cel puţin, automobilele familei n-au fost înlocuite de trei, cinci, şapte ani. Ca pe vremea Marii Depresii, lumea reînvaţă să aprecieze nu obiectele noi, ci cele durabile, pe care să te bazezi şi vechi.
Dar ce se vinde bine ori chiar mai bine ca înainte?
După US NEWS AND WORLD REPORT, articole de pe lista celor "Zece mărfuri câştigătoare în timpul recesiei":
- Ciocolata Hershey - au crescut profiturile cu 50% (hai să ronţăim ciocolată pe drum spre oficiul pentru şomeri, dă caldură trupului şi fantezii sexuale consumatorului).
- McDonald's - au crescut profiturile cu 7%, printr-o ofertă generoasă de meniuri nesănătoase, care te pot ţine sătul o zi întreagă pentru preţuri între 3 şi 6 dolari. Se vorbea de carnea tocată cu grăsime chimică în ea ca de o otravă? La loc diagnosticul. Tocătura umple stomacul, şi adipozitatea, se ştie, e o rezervă organică bună de avut când ţi-e foame. Nu mănânci, ai de unde să slăbeşti la loc.
Apropo de cum să mâncăm ca să ne ardă mai puţin la portofel: să ne creştem propriile roşii şi castraveţi. Michelle Obama ne invită pe toţi la inaugurarea grădiniţei ei de legume, în curând plantate pe pajiştea Casei Albe - cuplul prezidenţial va mânca castraveţi, lăptuci şi roşii crescute organic la reşedinţa prezidenţială. La întâlnirea soţilor Obama cu regina Angliei şi prinţul consort, adevăratul subiect fierbinte de discuţie a fost grădiniţa lui Michelle - când regina Angliei a bătut-o pe spate pe Michelle (ori Michelle a bătut-o pe spate pe regină? - încă nu s-a decis), două femei cu verde sub unghii de la plivit s-au felicitat pentru o nouă direcţie de viaţă: grădiniţa proprie. Bună la stomac, la portofel şi la nervi, şi accesibilă virtual oricui, de la Darfur la Washington D.C.
Deci, pe lista Newsweek: Compania Burpee, vânzări mărite cu 25% la seminţe de plante domestice şi utilitare şi la unelte de grădinărit.
Alte mărfuri? Da. Prezervativele. E mai ieftin să le foloseşti decât să devii tată şi mamă din flori. Până şi între hispanici, în genereal superneglijenţi la fertilitate, e o întreagă mişcare de "awareness" pentru folosit prezervative. Copiii costă mult şi vor costa tot mai mult - nu mă refer la scutece ori hrana de biberon, acelea poate se vor ieftini, dar nu se vor ieftini şcolile, colegiile, chiriile, slujbele, acelea vor costa mai mult.
Alte mărfuri? Website-urile sunt tot mai accesibile, din ce în ce mai uşor de construit şi de cumpărat - deci sunt pe lista lui US News.
Website-urile pe tema cum să găseşti de lucru sunt cerute intens de cei care... caută de lucru. Şomerii nu cumpără mai multă benzină ca să se ducă la serviciu, fiindcă nu au serviciu. Şomerii cumpără sau plătesc intrare la tot mai multe websites - ce-i de mirare?
În sfârşit, pe listă, o marfă pe care o-nţeleg: romanele de dragoste categoria bodice-ripper (sfâşie-mi sutienul, cum s-ar zice!). Situate în locaţii exotice ori istorice, cu coperţile pline de aceleaşi sărutări ude între un arhetipal corsar şi o arhetipală contesă răpită. Harlequin Press, marea bandă rulantă de romanţe, creşte în profituri cu 5 milioane de dolari pe an, nu-i mult, dar e o creştere constantă de mulţi ani încoace. Realiste, supranaturale, istorice, "creştine", patriotice (cu acţiune în Irak ori Afganistan), medicale (moare eroina de cancer, mai rar eroul), educaţionale, bi şi trirasiale, lesbo şi homo-tolerante, materialismul american se exprimă nestăvilit şi mai imitativ decât oricând în fanteziile literare de masă. Ies şi filme din aceste cărţi. Ies ore şi ore de evadare. Romanţele populare sunt pe lista Newsweek, la loc de cinste.
N-am văzut pe listă show-urile "reale", n-am văzut nevestele disperate, n-am văzut compeţiile de dans şi modă. Mă aşteptam să fie şi ele în progres. Cine ştie cât de riguros e alcătuită lista.
Fac un pronostic. O să coste mai puţin vacanţele în spaţiu şi războaiele. Orice fel de războaie - între naţii ori grupuri etnice ori chiar indivizi. La ieftinirea acestor produse lucrează febril armate de creiere deştepte.
Nu se vor ieftini jocurile de basket, baseball şi fotbal, nici costul posturilor de executivi de vârf, nici inaugurările prezidenţiale, nici filmele de lung metraj, nici hrana zilnică, nici benzina.
Nici taxele. Nici asistenţa medicală la bătrâni ori locurile de veci.
Faceţi un sondaj printre familii îndurerate: în Vestul nostru civilizat se moare tot mai scump. Deprimant? Nu. Prozacul e mai ieftin ca oricând, e generic. E pe listă, la loc de frunte.
Citește pe Antena3.ro