x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum e turcul, şi pistolul.

0
Autor: Valentin Nicolau 01 Iun 2011 - 21:00
Cum e turcul, şi pistolul.


La targul de carte ce a avut loc sap­ta­ma­na trecuta, cel mai bine s-a vandut televizorul. Succes au avut Mi­ha­e­la Radulescu, Urzeala tronurilor – carte minunata ajunsa vedeta da­torita ecranizarii in serial de HBO, si alti cativa autori, figuri de serviciu pe micile ecrane. Nebagate in seama au ramas multe carti pretioase care nu-si mai gasesc locul intr-o lume in­toar­sa pe dos. Impostura si valoare de-a valma in imensul malaxor care este televiziunea – expresia unei lumi din ce in ce mai putin ordonate pe me­rit, in care entropia estetica me­ti­s­ea­za adevarul cu minciuna.

Un recent studiu european pla­sea­za Romania, ca de multe alte ori, pe ultimul loc, de data asta in ceea ce priveste consumul de bunuri cultu­rale (carti, teatru, cinema, concerte, mu­zee si expozitii), dar si cu cel mai mic procent de scriitori sau artisti creativi (sculptori, pictori, compozi­tori etc.) din totalul angajatilor. Daca pentru alte categorii, precum consu­mul de sapun si pasta de dinti, bugetul familial, mortalitatea infantila, ce­le mai proaste locuinte..., ultimul loc ni se pare chiar si noua normal, ches­ti­u­nea cu cultura nu prea ne pica bine, pentru ca aveam senzatia ca sun­tem un popor supercultural – mit ce parea de nedistrus. Dupa ce mai in­tai am aflat ca 40% din romani au ajuns analfabeti, acum trebuie sa ne re­sem­nam si cu eticheta de cei mai pu­­tini culturali dintre europeni. De re­­semnat ne resemnam usor, sta in fe­­lul nostru de a fi, dar aveam niste pre­­ten­tii, aveam si noi o caramida cu care la nevoie ne bateam in piept. Acum ne-au luat-o si pe-asta. Depresiv!

Concluzia statisticii europene s-a pu­tut verifica cu ochiul liber parcur­gand holurile din ce in ce mai mari si mai libere ale Bookfestului. Standuri reduse ca numar si suprafata, partici­panti mai putini, decimati de molima saraciei, cumparatori rariti, veniti mai degraba sa admire decat sa-si fa­ca provizii pentru bibliotecile perso­na­le. Exista termometre naturale pentru economie, indicatori empirici mai demni de incredere decat orice gargara a puterii. Cartea, felul in care ea se vinde sau nu, este un senzor fin pentru starea de bine sau de rau a pu­terii de cumparare a romanului. Car­tea e un produs imediat dispensabil, de aceea a ajuns astazi sa nu mai aiba parte de cititorii pe care ii merita.

Firesc pentru pre­tul pe care statul il pune pe edu­ca­tie si pe cultura, care se vede cel mai bine in salariile umilitoare platite pro­fesorilor, intelectualilor in gene­ral. Boc, Basescu si alti decuplati de la realitate au ca masura a starii eco­nomiei nivelul de vanzare a produ­se­lor pe care doar ei le consuma: ma­si­ni­le de lux, ceasurile si bijuteriile scumpe, cadourile ministeriale pentru amante, hardughiile de case in care nu mai incap. In Romania, nu­mai furaciunile infloresc tot anul, caci jaful n-a intrat niciodata in criza. De aceea guvernantii afirma senin ca recesiunea e o amintire, ca economia mai are un pic si va dudui enervant de tare. In ochii lor pare ca ne in­ca­patanam sa nu traim decent, re­fu­zand sa gustam momentele de fericire din statisticile oficiale si, culmea, avem si tupeul sa ne plangem. Niste in­cons­tienti nerecunoscatori romanii!

Prima oara cand spectacolul cartii de la Romexpo a fost unul trist. Car­ti­le aratau ca niste copii parasiti, care as­teapta cuminti, dar zadarnic, sa vi­na cineva sa-i ia acasa. Asta nu a facut ca indecenta sa absenteze, din pei­sa­jul targului nelipsind intelectualii in­corporati in solda puterii. N-au mai avut obraznicia din anii trecuti cand se intindeau la nesfarsite dezbateri 'culturale' cu presedintele lor incultural. Aplecati de spate, ca orice sluga cu state vechi, cu privirea ascunsa in pa­mant pentru a evita sa se confrunte cu scarba sau reprosul din ochii vreunui cititor, au turuit cu tupeu despre ade­var, despre libertate, despre va­lo­­rile nationale si marea cultura ro­ma­na – vorbind numai despre ei unei co­lectivitati dezbracate de dis­cer­na­mant, de puterea de a rezista atractiei morbide pentru tot ce misca pe micul ecran. Delirul a fost atat de mare, in­cat tovarasul de sprit filozofic al pre­se­dintelui a perorat mai bine de o ora ri­dicandu-si statuie din vorbe in fata unui public chinuit de caldura si va­ri­ce, dar care continua sa se uite la el ca la un televizor cu sonorul defect, semnul mascaradei implinite.

Traim o epoca nu doar de mize­rie, de umilinta, ci si de imbecilizare. Actuala putere politica este atat de distructiva, incat a stalcit chipul ro­ma­nului, schimonosindu-l prin ase­ma­na­rea la care l-a fortat. Pe fata i-au apa­rut atitudinea de idiot sigur de si­ne si rictusul de mitocan smecher. Daca mai e o sansa ca ridurile saraciei sa se atenueze si crisparea sarantocului speriat de ziua de maine sa se di­mi­nu­eze, trasaturile de incult vor pu­tea fi cel mult mascate de grimasa stro­fo­carii de a minti frumos. Marea re­u­sita a regimului Basescu-Boc este de a ne fi deformat dupa chipul lor had, de a ne fi facut asemenea desfi­g­u­­rarii lor culturale si morale.

Citeşte mai multe despre:   editorial

Serviciul de email marketing furnizat de