x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Cum protejăm avioanele F-16?

Cum protejăm avioanele F-16?

de Dan Constantin    |    14 Oct 2016   •   07:50
Cum protejăm avioanele F-16?

Reuniunile organizate la București în sesiunea de toamnă a Institutului Aspen (5-7octombrie) au cristalizat un tablou al turbulențelor care plasează zona de Est a Mediteranei și Marea Neagră în miezul unui ciclon cu grad mare de pericol. Federica Mogherini, şefa Externelor UE, Sorin Ducaru, adjunct al secretarului general NATO şi premierul Cioloș au subliniat că Marea Neagră are un profil din ce în ce mai important din perspectiva securității Aliaților. Tot în aceste zile, la baza aeriană de la Fetești au sosit primele șase aparate F-16, jumătate din lotul care va asigura în perioada următoare modernizarea aviației militare. Scutul antirachetă cu baza de la Deveselu dă siguranță că pericolul care poate veni de la rachete balistice va fi anihilat. Dar amenințările sunt un mix de lovituri clasice și neconvenționale care pot veni de la entități statale sau organizații ostile difuze din zona conflictelor înghețate și a focarelor teroriste. Sistemele de apărare antiaeriană și antirachetă au progresat enorm, iar discuțiile recente cu reprezentanți ai companiilor de profil, lideri în domeniu, relevă interesul pentru modernizări și pe acest segment. Sistemul MEADS – prezentat pe larg în jurnalul.ro- este superior clasicului Patriot, dar nu reprezintă singura opțiune. Sistemul european SAMP/T are capabilități similare (acoperire 360 de grade, modularitate, conectivitate la rețeaua deja existentă) cu MEADS și efect practic demonstrat cu performanțele MBDA ASTER 30. Raza de acțiune (+100 km), operarea cu personal redus, rapiditatea livrării produsului aflat în dotarea forțelor franceze și italiene, contractele negociate în Singapore și Qatar (protecția aeriană a bateriilor Patriot) susțin oferta MBDA. Protecția costieră a centralei nucleare, a platformelor marine, a barajelor, a bazelor de la Kogălniceanu și Fetești aflate pe nedeclaratul ,,Front de Est”, dar invocat în discuțiile despre vulnerabilități și amenințări la Marea Neagră, impun o apărare aeriană cu mijloace adecvate. Francezii pun pe masă oferte care dau consistență parteneriatului strategic evocat recent, la inaugurarea fabricii Airbus Helicopters de la Ghimbav. O extindere a cooperării în industria militară cu fabricație locală de rachete pe proiecte MBDA ar fi un pas înainte față de aranjamentele clasice.

 

×