Cine incearca azi sa faca bani cu gadget-uri in IT isi pierde vremea. Marginea de profit e mica, iar concurenta, ucigasa. Scoti camera digitala cu ochi de pisica si maine vecinul vinde deja una cu ochi de pantera la jumatate de pret.
Si totusi, exista un domeniu ingust, cu incasari neasteptat de late: accesoriile. Reteta e simpla: arunci o privire pe piata sa vezi ce se vinde mai bine si scoti un gadget mai mic care sa-i adauge o functie. E o piata cu vechime: producatorii de ecrane de protectie pentru monitoare au facut ceva bani in anii â90, inainte ca producatorii sa reduca radiatia emisa de acestea. Piata calculatoarelor si a perifericelor e insa matura acum: nu te mai imbogatesti din tastaturi. Nu din cele pentru calculatoare, oricum. Targus, o companie de periferice, a vandut foarte bine (100 de dolari bucata) tastaturi pliante pentru PDA-uri - la o margine de profit estimata de trei ori mai buna decat pentru tastaturile normale, de birou. PDA-urile nu mai sunt insa prea la moda (Sony chiar s-a retras complet de pe piata asta, dupa ce a avut multa vreme cele mai bune - si scumpe - organizere), insa altele se ridica. Playerele de MP3 si in special IPod au creat o piata spectaculoasa, cu optionale similare cu cele de la masinile de lux. Un player de 300 de dolari (in America) poate fi incarcat cu accesorii care ii depasesc si de doua ori pretul: difuzoare de la Bose sau Harman/Kardon, cititoare de carduri de memorie, emitatoare radio (pentru a asculta muzica in masina prin radioul de bord) sau pur si simplu coperti de protectie din piele fina. Cine face mai multi bani din asta? Nu neaparat producatorul gadgetului "parazitat" de acesti furnizori. Care, in anumite cazuri, platesc insa o suma pentru a beneficia de titlul de "accesoriu agreat", cu compatibilitate asigurata. E un business care tine mai mult de psihologie si sociologie decat de high-tech. Producatorii de accesorii raspund intr-o mie de feluri la o intrebare simpla: ce mi-ar placea sa mai fac cu obiectul asta? Cei mai destepti inventeaza nevoi, iar cei mai sireti se bazeaza pe moda. Astfel incat intrebarea care se pune nu mai e "Merita sa dau 50 de euro pentru o pereche de casti brand X?", ci doar "Cum sa fac rost de 50 de euro sa-mi iau castile acelea teribil de trendoase?". Piata accesoriilor ramane una a impulsurilor, iar acestea sunt cu atat mai puternice, cu cat varsta scade. Parintii cu PlayStation stiu la ce ma refer. Iar cei care cred ca sunt deocamdata la adapost de preocuparile astea superficiale n-au stat de vorba niciodata serios cu odraslele lor...Citește pe Antena3.ro