Si nu doar fiindca personajele sunt vii si s-ar putea sa vada lucrurile altfel. Sunt greu de istorisit, deoarece memoria le-a modificat cu de la sine putere.
|
Povestea care urmeaza s-a petrecut, cu martori, acum douazeci de ani si mai bine. Un pictor din provincie, un artist la vremea aceea faimos atat prin reusitele lui, cat si prin cateva bazaconii monumentale, mi-a telefonat rugandu-ma sa merg la Sala Dalles si sa-i spun ce tablouri sunt expuse sub semnatura sa. Normal ar fi fost sa spuna: vezi ce tablouri mi-au expus. Precizarea "sub semnatura mea" putea sa insemne ori ca erau contrafaceri, ori panze ale altor artisti, ce-i fusesera atribuite din greseala.
Cele doua compozitii, semnate cu numele sau si care beneficiau de un panou de prezentare central, nu lasau loc, stilistic si tehnic, la nici un dubiu. L-am sunat, i le-am laudat si l-am asigurat ca nu trec neluate in seama. "Nu-s lucrarile mele - mi-a spus pictorul - anul acesta nu am dat nimic la Salon. Te rog sa-mi fii prieten si sa te interesezi cine-i impostorul care se foloseste de numele si de opera mea".
Artistii nu erau obligati sa vina ei insisi cu lucrarile la jurizat. Putea sa le aduca oricine, cu o imputernicire sau un buletin. Iar cel mai adesea si fara. Fapt era ca tanarul care le adusese ii semana leit. Unul din criticii din juriu si-l amintea perfect. "Nu numai ca-i semana - mi-a spus criticul - dar purta si acelasi nume. La plecare, i-am zis tanarului: nu stiam ca X are un baiat. Tanarul mi-a dat o replica naucitoare. A zis: "Nici el nu cred ca stie. De azi inainte insa va sti"".
Citește pe Antena3.ro