In deceniul trecut, o propozitie a facut cariera peste Atlantic: âitâs the economy, stupid"; ea s-ar traduce, liber, cu âeste economia, fraiere".
Adica, starea economiei ar explica, esentialmente, deznodamantul alegerilor prezidentiale. Titlul de mai sus este o parafrazare a propozitiei mentionate, o traducere posibila fiind âeste politica la mijlocâ¦" - prin âpolitica" intelegand politica publica (policy) si nu procesul politic (politics). Relevarea unei politici publice in explicarea mersului evenimentelor pare superflua, intrucat rationalitatea celor care iau deciziile ar conduce la optiuni tot mai bune. Dar viata are necunoscute si incertitudini numeroase; nici algoritmii cu care operam nu sunt, adesea, solizi. Intervine si jocul intereselor individuale si de grup, care sunt modelate de inclinatii ideologice; exista si irationalitate in decizii. Aceste imponderabile restrictioneaza si influenteaza politica publica. In timp insa, o politica publica care invata se corecteaza, ceea ce nu elimina insa probleme aparent insolubile. Dezbaterea publica, ca expresie a democratiei, ajuta la gasirea drumului mai bun in politica publica. Am facut acest preambul ca pledoarie pentru depasirea unui tip de discurs public si de âanaliza", usor detectabil imediat inainte si dupa interventia militara in Irak. Unii comentatori s-au aranjat, parca, orbeste pe o pozitie sau alta, ceea ce nu a servit dezbaterii publice. Aici este de subliniat ca a fi pentru sau contra unor masuri concrete de politica publica nu inseamna a fi pentru sau contra unei tari. Fractura intre viziunea administratiei americane si a unor tari mari din UE a reverberat asupra relatiilor cu terti creandu-le acestora âdileme de loialitate". Fapt este ca, desi obiectivul de combatere a terorismului international este incontestabil, mijloacele de a o face au starnit controverse aprinse. Suntem la mai bine de un an de la interventie si impasul este vizibil. Cel mai important lucru acum este sa se impiedice deteriorarea situatiei spre implinirea profetiei lui Huntington (âciocnirea civilizatiilor"); instabilitatea din Irak poate complica enorm situatia in regiune si nu numai. Exista invataminte majore ale acestui impas pentru politica publica internationala. Unul priveste justificarea si credibilitatea unei politici; este, de pilda, temeiul invocat al armelor de distrugere in masa. Alta lectie este legata de imaginarea consecintelor unei politici, mai cu seama cand motivarea este de natura preventiva. Aici poate fi inclusa si chestiunea âdemocratizarii" tarilor din regiune. Se dovedeste totodata ca âromantismul" (radicalismul) in gandirea strategica, in politica externa comporta riscuri incalculabile; ca, intr-o lume atat de complexa si cu atatea adversitati, simplificarile extreme sunt periculoase, iar Realpolitk nu este o abordare revoluta. In fine, o politica are mai mari sanse de reusita daca se bucura de sprijin international larg. Este ceea ce Joseph Nye, de la Universitatea Harvard, numeste soft power, adica puterea de a castiga mintile si inimile celorlalti.Citește pe Antena3.ro