x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Jurnalismul narativ. În România?!

Jurnalismul narativ. În România?!

de Robert Veress    |    28 Noi 2011   •   13:48

O serie de cursuri dedicate jurnalismului narativ, sustinute sambata, de patru jurnalisti americani, dintre care doi laureati ai Premiului Pulitzer, in organizarea 'Decat o Revista', au trezit un interes neasteptat (pentru mine). Cele patru sali de clasa ale Universitatii Romano-Americane au fost pline cu jurnalisti sau profesionisti din media, care au savurat expozeurile – chiar asa supra-condensate cum a trebuit sa fie.

Mi s-a oferit posibilitatea de a participa la doua dintre cursuri.

Laurie Hertzel, care este jurnalista (Senior editor, critic literar la Minneapolis Star Tribune), dar si scriitoare, ne-a citit cateva nestemate din colectia sa personala de articole ilustrative pentru ideea de jurnalism narativ.

M-a fascinat unul construit pe ideea ca poti 'scoate apa din piatra seaca'. Folosind cuvintele potrivite, 'asezate' la locul potrivit.

Subiectul pare fortat – 99,99% dintre jurnalisti nu ar fi vazut in faptele respective o stire: o femeie de 60 de ani loveste cu masina mortal o caprioara si este devastata de acest incident.

Totusi, un jurnalist de la Pittsburgh Post-Gazette a narat intamplarea de o maniera care nu lasa loc dubiilor: era o stire! Cu un amendament din partea mea: era o stire acolo, in SUA.

Am intrebat-o pe Laurie Hertzel daca, in opinia ei, subiectele sunt universale, daca articolul citit ar fi suscitat acelasi interes oriunde – in Germania, Anglia sau Romania, ca si in Statele Unite. Raspunsul a venit 'Categoric da! Un articol bun se bazeaza pe valori universal valabile'. Ma asteptam la acest raspuns si am obiectat, aratand ca, pe masura descresterii nivelului de bunastare, setul de valori al unei natiuni se schimba. Ca atare, sunt convins ca, oricat de bine ar fi fost scris, subiectul 'moartea caprioarei' nu ar fi fost o stire in Romania.

Alex Tizon, laureat Pulitzer, ne-a vorbit despre portretizari, depre jurnalist ca propriul sau agent de marketing -in sensul cultivarii talentului de a propune subiecte de nerefuzat-, despre calea cea mai buna de 'atac' a celui intervievat. Ca si Laurie Hertzel, Tizon este atras de subiectele care trebuie 'dezgropate'. In acest sens, titlul primei sale carti, premiata inainte chiar de publicare, este extrem de graitor: 'Big Little Man' ('Micul Om Maret').

Dupa cele patru ore (2x2) de cursuri, am plecat cu sentimente amestecate. S-a discutat despre cum se poate rafina, cizela jurnalismul, ceea ce este, teoretic, tinta oricarui 'scriitor la gazeta', dar intr-o tara in care rafinamentul nu mai este o caracteristica pretuita in presa generalista. Nu prea mai este pretuita nicaieri, dar, din fericire, inca trebuie sa ai condei, ca sa aspiri la Pulitzer.

×