De fapt, un asemenea proiect de act normativ cu dublă valoare, atât punitivă cât și preventivă, s-a mai aflat pe agenda Legislativului, dar nu a fost aprobat, fiind convocate o serie de argumente pe care senatorul Robert Cazanciuc le califică în termeni categorici ca fiind de domeniul absurdului și al sfidării. Cât privește faptul că domnia sa a decis să reia acest proiect de lege, demers pentru care merită sincere felicitări și deplină susținere, trebuie reținut, cu precădere, că 2021 a fost al cincilea an consecutiv în care țara noastră s-a situat pe primul loc în Europa ca număr de accidente mortale provocate din aceste cauze. Ar fi, de asemenea, de reținut și că, tot în România, numărul celor trimiși în judecată pentru că au condus sub influența băuturilor alcoolice, a drogurilor sau fără permis a ajuns la 20.000. Cifră prin ea însăși alarmantă, căreia ar trebui să îi adăugăm și numărul celor care, din anumite cauze, au fost scutiți să execute pedepsele sau, mai grav, nici măcar nu au fost trimiși în judecată.
Situație care mă determină să atrag atenția asupra faptului că nu ar fi exclus ca, odată votată și promulgată, Legea Anastasia să nu fie pusă în aplicare în absolut toate cazurile. Avem, după cum scriam mai înainte, un cumul de exemple de conducători auto care au omorât sau au provocat răni foarte grave pentru că erau beți, drogați sau nu aveau permis au primit pedepse modice sau, mai rău, nici măcar nu au fost judecați, ei fiind liberi ca pasărea cerului. Așa după cum, nu de puține ori, unii dintre ei au recidivat cu încredințarea că, nici de data asta, nu vor păți nimic.
Lucru deloc întâmplător dacă ne gândim că asemenea indivizi sunt fie beizadele ale unor babaci bănoși și cu relații grele, fie nume sonore din galeria maneliștilor și a altor vedete de plexiglaz. Dovadă, chiar în perioada premergătoare reluării proiectului legislativ al senatorului Robert Cazanciuc, câteva asemenea personaje au fost implicate în accidente de circulație pe care le-au produs într-una din cele trei împrejurări sau în două dintre ele cumulate. După care, instantaneu, pe rețele de socializare și în media on line, au apărut șiroaie de mesaje în care membrii ai familiilor, fani și suporteri le căutau circumstanțe atenuante sau îi scoteau vinovați pe cei care le erau victime.
Printr-o simplă coincidență, desigur, tot în zilele în care această salutară și absolut necesară inițiativă legislativă este reluată, aflăm că Monica Macovei, care, pe 8 octombrie, a provocat un accident de circulație în urma căruia a fost grav rănită o persoană care a trebuie să stea o lună și jumătate la ATI, l-a dat în judecată pe procurorul care instrumentează cazul. Nu sunt specialist în știința dreptului, așa că nu vreau să mă pronunț asupra corectitudinii deontologice, morale sau civice a demersului. Îmi permit, însă, să pun o simplă întrebare: procurorul de caz a fost dat în judecată întrucât, nici până acum, nu există o plângere penală a victimei sau pentru că nu a pus în aplicare prețioasele indicații ale procurorului Monica Macovei privind abordarea și soluționarea accidentului produs de conducătorul auto Monica Macovei? Pun, deocamdată, doar această întrebare deși ar trebui să aveam și explicații referitoare la viteza melcului cu care procurorii de la Constanța au operat în acest caz de acută gravitate.
Iată de ce consider că ar fi bine ca senatorul Robert Cazanciuc sau alți parlamentari cu pregătire în materie să ia în calcul ideea unor instrumente de monitorizare a modului în care își fac datoria persoanele cu atribuții în investigarea unor asemenea atentate la viața semenilor. Urmând ca, la rândul lor, cei care nu asigură aplicarea unitară, nediscriminatorie și fără favorizare a unei părți sau a alteia în cazul accidentelor provocate de categoriile de conducători auto direct vizați prin proiectul de lege avansat de către senatorul Robert Cazanciuc, să fie,la rândul lor, trași la răspundere și sancționați.