x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Metro Craiova - Atentat la sanatate

Metro Craiova - Atentat la sanatate

25 Apr 2005   •   00:00

Seriozitatea lantului de magazine Metro din Romania este pusa la indoiala de doi clienti a caror incredere le-a fost serios inselata. Despagubirile cerute de acestia supermarket-ului craiovean se ridica la un milion de euro.

  • de VERA ALBULESCU
  • ECONOMIC/BUSINESS
  • SESIZARE. Seriozitatea magazinelor Metro este pusa la indoiala de doi clienti a caror incredere le-a fost inselata
    Metro reprezinta, pentru majoritatea craiovenilor, mai mult decat un magazin cu produse la preturi rezonabile. Este un mod civilizat si occidental de comercializare a marfii. Atunci cand insa apare vreo problema care sa stirbeasca prestigiul firmei, lucrurile incep sa ia o intorsatura curioasa.

    Benjamin Jercau si Marius Predi Viti, din Germania si, respectiv, Italia sunt doi dintre clientii obisnuiti ai centrului comercial Metro, din Craiova, atunci cand se afla in vacanta cu familia in tara-mama. Iar asta pentru ca acestia se bazeaza pe seriozitatea lantului de magazine ce produc si comercializeaza produse sub brand-ul Metro. Pentru ca nu au voie, conform principiilor religioase pe care le respecta cu strictete, sa consume carne de porc, cei doi nu cumpara decat produse din carne de oaie, manzat si pui. Niciodata carne de porc. Asa s-a intamplat si la data de 8 februarie 2005, cand, la fel ca si in alte dati, printre alte produse, alimentare sau de alta natura, pe care cei doi le-au achizitionat, ei au cumparat o caserola fabricata, ambalata si comercializata de Metro, pe a carei eticheta scria "pasta de mici - manzat si oaie". Pentru ca voia sa fie sigur ca pasta de mici contine ingredientele mentionate pe eticheta, datorita strictetii de a consuma carne de porc, Benjamin Jercau a intrebat un angajat Metro daca intr-adevar produsul cumparat nu contine si felul de carne interzis de religie. Nu mica i-a fost mirarea atunci cand vanzatorul i-a spus ca pasta de mici contine si carne de porc, intrucat altfel nu se poate obtine un produs de calitate.

    SARLATANIE BALCANICA. Jercau a inghitit in sec, gandindu-se ca a mancat de atatea ori carne de porc fara sa stie si a plecat val-vartej cu caserola de mici catre Laboratorul Directiei Sanitar-Veterinare (DSV) a judetului Dolj. Voia sa se asigure ca ceea ce i-a spus vanzatorul este adevarat. In urma analizei efectuate de persoane de specialitate din institutia mentionata, neamtul de origine romana a constatat cu stupefactie ca produsul "carne de mici de manzat + oaie", achizitionat la pretul de 113.990 de lei, conform facturii nr. 3733247, "nu contine in nici cea mica proportie carne de ovina, ci numai exclusiv carne de porcina si bovina". Vazand ca au fost inselati si ca li s-au nesocotit in mod direct si cu grosolanie dreptul la propria identitate religioasa, Benjamin si Marius s-au hotarat sa se inarmeze cu dovezi pentru a-i face sa plateasca pe cei vinovati. Zis si facut. La 10 si, respectiv, 14 februarie a.c., cei doi s-au infiintat la Metro, in fata aceluiasi raft de unde cumparasera de atatea ori carne de mici, fara sa stie insa ca asa-zisa carne de oaie este inlocuita cu cea de porc. Au cumparat alte doua caserole, etichetate ca si cea cumparata la 8 februarie, si s-au dus cu ele direct la sediul DSV Dolj. Concuziile buletinelor de analiza arata clar ca "pasta de mici analizata este formata din carne si grasime provenite de la speciile bovine si porcine". Mai mult, la 14 februarie, in urma sesizarilor facute de Benjamin si Marius, DSV Dolj, doctorul Ion Popescu, din cadrul DSV, a recoltat de la magazinul Metro doua probe din pasta de mici. In procesul-verbal intocmit, doctorul Popescu a mentionat ca "pe eticheta produsului este carne de manzat si oaie". La analiza efectuata, rezultatul avea sa fie acelasi: "in compozitia produsului examinat s-a identificat carne si grasime de la speciile bovine si porcine". Asadar, nici urma de oaie!

    CULPA RECUNOSCUTA. Cu dovezile la purtator, Jercau si Predi Viti, in calitate de consumatori prejudiciati, au trimis la 28 februarie o notificare SC Metro Cash&Carry Romania SRL, prin care cer conducerii companiei sa "repare imediat prejudiciul fizic si moral produs ca urmare a consumului de produse fabricate si comercializate, faptele aducandu-ne grave atingeri ale libertatii de constiinta si de religie". Din probele detinute de cei doi clienti inselati rezulta clar ca Metro Craiova a "fabricat, conservat, ambalat, etichetat, manipulat, depozitat, pregatit pentru vanzare si vandut un produs contrafacut". Adica faptele cad sub incidenta Ordonantei de Urgenta nr. 21/1992, privind protectia consumatorilor, republicata, modificata si completata de prevederile OG nr. 58/2000. Mai mult decat atat, Benjamin si Marius au sesizat magazinul Metro de incalcarea, "intr-un mod inadmisibil a acordurilor internationale intre Romania si Germania". Pentru ca nu au primit nici un raspuns din partea conducerii supermarket-ului, avocatii pagubitilor au trimis acesteia o convocare prin care, in afara motivelor expuse, au cerut despagubiri magazinului in valoare de un milion de euro. Mai precis, cate 500.000 de euro pentru fiecare dintre cei doi clienti "tepuiti". In urma acestei convocari, la sediul avocatilor lui Benjamin Jercau si Marius Predi Viti s-au prezentat reprezentantii Metro Cash& Carry Romania SRL, printre care si Bert Van del Verde, directorul general. Din procesul-verbal intocmit rezulta ca Metro "nu se considera responsabil, intrucat este vorba despre o greseala de etichetare a produsului cumparat, pentru care angajatul responsabil a fost sanctionat". Mai mult, sfidand ridicolul si recunoscandu-si astfel vina, conducerea Metro a considerat ca suma de 10.000 de euro este suficienta pentru ca Benjamin si Marius sa-si acopere cheltuielile efectuate cu notificarile si convocarile de conciliere. Directorii Metro ar trebui sa stie ca o situatie similara cu aceasta s-a intamplat si in Germania, numai ca acolo atitudinea autoritatilor a fost mult mai drastica, iar compania vinovata a platit despagubiri de ordinul a milioane de euro.

    URMARI GRAVE. Starea de sanatate a lui Jercau pare sa fi fost grav afectata dupa ce acesta a consumat carne de porc, spun medicii. La examenul din 28 februarie 2005, efectuat la Policlinica Petravita, s-a constatat ca Benjamin sufera de dermita alergica, urticarie, sindrom nevrotic, agitatie, zona Zoster, care "pot fi consecinte ale consumului de alimente". Toate acestea au aparut exact in momentul in care Jercau a aflat ca ingurgitase carne de porc. Acelasi diagnostic a fost pus si de catre medicii acestuia din Germania, care i-au recomandat tratamente indelungate de recuperare. De asemenea, nici avocatii nu prevad o perioada prea scurta de recuperare a pretentiilor financiare ale celor doi.

    Click pentru a mari Click pentru a mari
    CONCLUZIE. Directia Sanitar-Veterinara Dolj a confirmat: carne de porc in loc de carne de oaie
    URMARI. Consumul carnii de porc i-a provocat lui Benjamin Jercau grave afectiuni fizice si psihice

    DE 9 ANI IN ROMANIA
    Metro Cash&Carry Romania, parte a grupului german Metro, estimeaza sa obtina, la sfarsitul anului 2005, o cifra de afaceri de aproximativ 900 de milioane de euro, cu 140 de milioane de euro mai mult fata de anul trecut. Cresterea va fi realizata pe fondul deschiderii de noi magazine, dar si a majorarii cererii pe piata. Metro opereaza in Romania din 1996, deschizand 20 de magazine, din care patru in Bucuresti.
    ×
    Subiecte în articol: editorial carne porc oaie metro benjamin jercau