In Romania de astazi este greu sa impaci armata PD cu finantele PNL
In Romania de astazi este greu sa impaci armata PD cu finantele PNL
Am afirmat in mai multe randuri ca proiectul de buget propus de Guvern pentru anul 2007 este unul mincinos. Mai exact, acest
proiect contine zece minciuni cu ajutorul carora oficialii de la Palatul Victoria incearca sa obtina voturile parlamentarilor si aplauzele opiniei publice.
Autoritatile au construit proiectul de buget pornind de la premisa ca, in 2007, capacitatea de absorbtie a fondurilor europene se va ridica la 55%. Foarte ambitios, dar, din nefericire, fals. Statul roman nu va reusi sa cheltuiasca mai mult de 20% din acesti bani pana la sfarsitul anului, iar diferenta va fi returnata la UE. In schimb, la 1 ianuarie, Romania va contribui la bugetul Uniunii cu 1,1 miliarde de euro. Prin urmare, in primul an al aderarii, Romania va fi contribuitor net la bugetul UE.
In plus, bugetul propus de Guvern pentru 2007 se bazeaza pe cresteri iluzorii la incasarile principalelor impozite de aproximativ 25%.
Politicile bugetare sustin majorarea deficitului
comercial si accentuarea deficitului de cont curent. Cresterea deficitelor externe ameninta stabilitatea financiara a Romaniei pentru perioada postaderare.
Guvernul a mai promis un buget-record pentru Educatie, peste 5% din PIB. De fapt, cifra reala va fi mult mai mica si nu va reusi sa rezolve criza de subfinantare cu care se confrunta sistemul de invatamant si nici nu va reusi sa satisfaca nevoile profesorilor nemultumiti.
Valoarea punctului de pensie a scazut la aproape 31%, in vreme ce faimoasa recorelare a pensiilor nu a adus nimic in plus pentru aproape jumatate dintre pensionari. Am asistat in 2006 la proteste ale pensionarilor, exasperati de indiferenta cu care ii trateaza autoritatile. Din pacate, nici in 2007 Guvernul nu este mai sensibil la nevoile pensionarilor, iar nivelul de trai al acestora va continua sa se degradeze.
De altfel, domeniul social nu constituie o prioritate pentru Guvernul Tariceanu, in pofida declaratiilor publice sforaitoare, iar cifrele proiectului de buget sunt graitoare in acest sens. Fondurile alocate, in 2007, pentru politicile sociale se gasesc la un nivel inferior celui din 2004 si mult sub media statelor din UE.
Premierul Tariceanu a promis in campania electorala ca va sustine mediul de afaceri si intreprinzatorii autohtoni. In concluzie, si in spiritul guvernarii de dupa 2004 din Romania, a fost prevazuta o suma de opt ori mai mica decat cea promisa pentru intreprinderile mici si mijlocii, cu toate ca legea prevede o alocare de 0,02% din PIB pentru sectorul IMM-urilor.
In vreme ce pentru premierul Tariceanu economia Romaniei este pe val, tot mai multe companii inregistreaza pierderi si din ce in ce mai multe firme au datorii care depasesc cifra lor de afaceri. In ciuda promisiunilor electorale, politicile economice promovate de Guvern nu reusesc sa asigure un mediu economic propice pentru dezvoltarea sectorului privat.
Bugetul Apararii nu reuseste sa asigure necesarul de finantare, astfel incat Romania sa-si poata indeplini angajamentele pe care si le-a asumat in fata partenerilor din NATO. In Romania de astazi, este greu sa impaci armata PD cu finantele PNL.
In 2006, autoritatile nu au reusit sa cheltuiasca decat 40% din fondurile alocate, dar premierul Tariceanu ne asigura ca in 2007 infrastructura va "inghiti" nu mai putin de sapte miliarde de euro. C
um vor reusi aceleasi institutii sa cheltuiasca aceasta suma, fara o reforma a administratiei si a cheltuielilor publice?
Premierul Tariceanu a inaintat Parlamentului spre aprobare o suma de promisiuni, cu un caracter profund electoral, care nu pot sa tina loc de buget pentru primul an european al Romaniei.