In volumul IV al memoriilor sale de ambasador la Atena, Ion Brad se ocupa pe larg de vizita lui Nicolae Ceausescu in Grecia (26 martie - 29 martie 1976). Multe lucruri interesante. Deosebit de interesante chiar.
In volumul IV al memoriilor sale de ambasador la Atena, Ion Brad se ocupa pe larg de vizita lui Nicolae Ceausescu in Grecia (26 martie - 29 martie 1976). Multe lucruri interesante. Deosebit de interesante chiar. Scriitor de sorginte ardeleneasca, Ion Brad stie sa observe fara zorzoane. Paginile despre vizita lui Nicolae si a Elenei Ceausescu trag cortina lipsei de transparenta de pe un moment istoric. Fiind vorba de proceduri diplomatice standard, notele lui Ion Brad sunt o sursa de informatii despre dedesubturile oricarei intalniri la nivel inalt. Astfel: "In 18 martie precizam la MAE ca ambasada noastra nu avea o dactilografa de meserie si nici masina de scris cu caractere mari, folosita totdeauna pentru cuplul prezidential, mai ales pentru documentarea lui. Tot atunci, ceream cinci costume nationale pentru copiii care urmau sa ofere flori la aeroport inaltilor oaspeti romani".Citește pe Antena3.ro
LUMEA PRIN CARE TREC |
Descoperirea lui Che GuevaraDulapul de Istorie a Romaniei a devenit neincapator. Dupa ce-am reusit cu chiu, cu vai sa aranjez Departamentul de istorie a comunismului romanesc, trec la cel de istorie a romanilor. Am nevoie de cateva rafturi goale. Ma decid. Categoric si ireversibil: Voi sacrifica Dulapul de Politologie: dictionare de politica, incizii in lumea de azi, Geo-Politica. Astfel descopar cartile dedicate lui Che Guevara. Che Guevara... Amuzanta istoria relatiei mele cu legendarul personaj! Destinul sau m-a fascinat. Ce comunist mai poti intalni in istorie dispus sa-si lase privilegiile si sa plece in jungla boliviana ca sa creeze un nou Vietnam? Doar un caraibean putea sa faca asa ceva. Am scris mai intai un eseu. Un eseu despre enigma Che Guevara. E unul dintre putinele nume, daca nu chiar singurul, care au supravietuit caderii comunismului. Explicam in cateva pagini fascinatia exercitata de Che Guevara asupra tineretului studios rebel. Asupra celor iesiti in strada in Franta lui mai 1968, dar si asupra celor care dau cu bolovani in reuniunile G8. Stiu din proprie experienta. Tineretea e varsta idolilor radicali: a lui Robespierre, Lenin, Che Guevara, ba chiar si a lui Ben Laden. Che Guevara a dispretuit privilegiile. Banii l-au interesat doar in masura in care, guvernator al Bancii Nationale a Cubei fiind, a trebuit sa-si puna iscalitura pe bancnotele regimului castrist. Din nefericire (pentru mine, dar si pentru Che Guevara), m-am apucat sa umflu eseul, in loc sa-l public imediat. M-am pus cu burta pe carte. Si pe cumparat. Viata m-a dus catre alte subiecte. L-am uitat pe Che Guevara. Au ramas in biblioteca vreo cateva cartoaie despre erou si despre Revolutia cubaneza. Si acolo au ramas. Dau de ele acum. Nu pentru a relua lucrul la eseu. Ci pentru a le muta intr-alta camera, in dulapul cu Istorie contemporana. Le voi plasa pe raftul dedicat Razboiului Rece. Ca sa le uit din nou. Pentru totdeauna, poate, de asta-data. |
BARFE |
O iluzie spulberataUltima iluzie a lui Ladima din "Patul lui Procust", de Camil Petrescu, e credinta in eternitatea operei sale. I-o spulbera scepticismul agresiv al prietenilor, dar mai ales articolul "Soarele care moare". Ratat ca om prin avatarurile aventurii cu Emilia, prin esecurile carierei de gazetar, Ladima se trezeste dezamagit si ca poet, o data ce, asa cum il conving prietenii, eternitatea e o chestiune pusa sub semnul intrebarii. O iluzie asemanatoare impartaseste si batranul dascal din "Scrisoarea I" a lui Eminescu. Mizeria vietii omenesti de acum pare sa-si gaseasca pentru el rasplata in nemurirea viitoare. El crede in eternitatea numelui sau de savant, dus din generatie in generatie, sub teoriile sale, ca o iscalitura geniala: "De-oi muri - isi zice-n sine - , al meu nume o sa-l poarte/Secolii din gura-n gura si l-or duce mai departe,/De-a pururea, pretutindeni, in ungherul unor scrieri/ Si-or gasi, cu al meu nume, adapost a mele scrieri". Scepticismul poetului, semn al luciditatii revoltate impotriva propriului sentimentalism, intervine imediat si radical. Intr-o lume marcata de uitare, ca lege fatala a individului si a generatiilor in succesiune, credinta batranului savant in nemurire e o frumoasa iluzie: "O, sarmane! tii tu minte cite-n lume-ai auzit,/Ce-ti trecu pe dinainte, cit de singur ai vorbit?/Prea putin. De ici, de colo de imagine-o fisie/Vre-o umbra de gindire, ori un petec de hirtie; / Si cind propria ta viata singur n-o sti pe de rost,/O sa-si bata altii capul s-o patrunza cum a fost?". |
NIMIC NU SE PIERDE | ||
|