Recunosc, îmi dă cu virgulă. Când deschid Internetul, mai ales Facebook, după ce trec de pozele cu pisici, buze țuguiate, flori și mașini blocate-n trafic, dau de câte o postare-alertă care, invariabil, conține următoarea combinație de cuvinte: propagandă rusească. Inevitabil, alerta e urmată de un link către vreo publicație unanim atribuită de poliția-etică-social-media site-urilor de propagandă finanțate de Moscova. Unde-mi dă cu virgulă? Păi, în două locuri. În primul rând, dacă tot suntem avertizați că sursa e cel puțin dubioasă, de ce naiba responsabilii cu sănătatea morală a Internetului răspândesc articolele? Mă scuzați, tocmai le faceți treaba celor de care ziceți să ne ferim. A doua virgulă e ceva mai mare: cum se face că, deși îi găsești numele la trei click-uri, marele strateg - așa e unanim prezentat - al lui Vladimir Putin, Alexandr Dughin, a fost la București și a vorbit aproape singur?
Să ne înțelegem. Am dat, și la București, și la Bruxelles de propaganda rusă. Insidioasă, condusă de profesioniști, bine finanțată, mașinăria condusă de la Moscova duduie. E, ca să vorbesc în termeni cât se poate de corporatiști, targetată pe teme și categorii. Și eficientă, spun cei care au văzut în mișcare și mașinăria de propagandă rusă, dar și campanii de manipulare puse în practică de alte țări sau grupuri de interese. Sper că nu vă închipuiți că doar rușii se ocupă cu propaganda. Unii, ca să fie mai bine înțeleși, compară activitatea rușilor cu cea a lobby-știlor maghiari de la începutul anilor 90 și apoi înmulțesc cu cel puțin 100.
Comparația nu e deplasată. Și acum, ca și atunci, ținte suntem noi. Și atunci, ca și acum, alergăm după cai verzi pe pereți. Acum, după caii dacilor, acum 20 de ani, după ai hunilor! În fața acestor mașinațiuni doar ne apărăm. Cu oarecare succes, din moment ce Dughin n-a avut auditoriu. Dar am și eu o întrebare: O mașină de propagandă și lobby autohtonă, eficientă și vizibilă în exterior, pe când?