x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Piloţii proşti scapă cu viaţă

Piloţii proşti scapă cu viaţă

de Lucian Avramescu    |    19 Iun 2012   •   11:54

Pilotul Petru Lazar zburase peste trei mii de ore si era cotat ca un meserias de inalta clasa al aerului. Burduf de curaj si doldora de experienta, ajunsese instructor pentru invatacei si foarte bine cotat ca pilot de incercare. A murit intr-un accident stupid, in Prahova, acum trei zile, fiindca aripa avionului minuscul pe care-l pilota s-a agatat intr-o sarma de inalta tensiune. Era unul dintre cei mai buni! - titreaza presa, citand specialisti.

Era un meserias de inalta clasa nu doar pentru ca avioanele zboara inalt, ci pentru ca inalta era vocatia lui pentru zbor. Vasile Malutan, pilotul care avea in maneta viata lui Ceausescu, cu multe ore de zbor, cu experiente multiple, cu un destin mulat pe zbor si viteza, colonel in fosta securitate, a murit stupid intr-un accident prin Baragan, unde imprastia, daca nu incurc cazurile, ingrasaminte chimice. Vreo zece piloti de MIG, cei mai buni dintre cei buni, s-au prabusit cu refacutele lor avioane militare prin Carpati, prin Baragan, prin livezile si padurile moldave. N-a scapat niciunul cu viata fiindca nu poti sa te prabusesti decat o singura data cu avionul. Il stii, intreb un fost ministru de zboruri, pe comandantul aeronavei AIRBUS, care s-a facut zob la Balotesti, la trei minute de la decolare, prin anii nouazeci si ceva, omorand echipajul intreg si aproape 50 de pasageri? O, cum sa nu! Era un pilot de superclasa, o mandrie a aripilor romanesti.

An de an, an dupa an, cad avioane si impreuna cu ele piloti. Intamplarea face sa fie cei mai temeinici, experimentati, curajosi. Nu cad niciodata prostii. Cei mai buni piloti din aviatia noastra civila, militara sau sportiva, daca e sa te iei dupa relatarile abundente care urmeaza, ca un convoi mortuar, sicriul accidentului si accidentatilor, au avut soarta nefasta a prabusirii si a mortii. Cauzele raman misterioase. Rar aflam sau niciodata daca s-a defectat scula zburatoare sau omul. E o eroare de pilotaj sau o eroare de tehnica? Am cautat prin arhivele agentiei de presa pe care o conduc, A.M. Press, accidentele aviatice pe care le-am memorat.

In nici-o stire de presa, a noastra sau a altora, nu scrie ca pilotul era incepator, cu nota mica la purtarea avionului prin nori, ca se speria de vrabii si dadea prin hartoapele cerului. Ca era bleg, ca statea prost cu nervii, fiind certat cu soacra si nu mai impartea cu nevasta acelasi pat. Toti aveau la activ mii de ore de zbor, experiente aviatice incredibile, savarsisera acte de eroism, erau capabili sa conduca un avion fara amandoua aripile si sa aterizeze fara roti, pe burta aparatului. Toti erau cei mai buni. Sa inteleg ca doar pilotii de exceptie mor iar cei prosti raman in viata? Ce Dumnezeu se petrece ca nu mai pricep nimic? Dezlegarea am primit-o dintr-o secventa reluata a interviului cu mortul de azi, realizat cu un an in urma de Carmen Avram. Ziarista l-a intrebat pe Lazar daca-i e uneori frica. Sau ceva de acest gen. Iar eroul i-a raspuns, da, mi-e frica uneori. Audaces fortuna juvat! Da, dar nu mereu.

×