RCA are mercurial. E firesc într-o țară în care cei autodeclarați de dreapta aduc în discuție statul social pentru a iniția legi. Unde liberalii nu-s preocupați ca mediul economic să convingă marile companii să capitalizeze, ci să fie “amendate” cu impozite. Într-un loc în care nu-s puse în prim-plan doctrina, clasa de mijloc, piețele și crearea de joburi, ci se merge pe mâna solidarității sociale.
Și apropo de RCA, aceasta-i tot o “asigurare socială”, de răspundere auto. La nivelul căreia, liberalii ar trebui să observe că nu-i cazul să se plafoneze ceva, ci să nu mai fie asigurați cei ce generează un risc prea mare. Dar cum să refuzi să vinzi o asigurare obligatorie?!
Iar șirul de aberații nu se oprește aici. Sistemul pe baza căruia se taxează RCA, ce se concentrează pe cilindree - volumul cilindrilor autovehiculelor -, porneşte de la presupunerea că mașinile mari au tendința misterioasă de a le avaria doar pe cele la fel ca ele. Deşi se poate vedea că există mașini cu capacitate cilindrică mică care sunt mai puternice decât cele cu cilindree mare. Iar în cazul automobilelor electrice se schimbă brusc principiul pentru RCA, se trece de la cilindree la puterea motorului. De ce n-ar fi acesta unicul criteriu?
Sigur că la aceste anomalii s-a ajuns pentru că-i asigurată mașina, nu șoferul. Ceea ce este profund anormal. Fiindcă după cum nu armele ucid oameni, ci oamenii, tot așa accidentele sunt provocate de șoferi, nu de mașini.
Dar pentru că guvernul - proprietarul monopolist al drumurilor publice - nu are niciun interes să-i îndepărteze definitiv de pe carosabil pe șoferii periculoși, bula riscurilor cotate incorect de asigurătorii RCA s-a spart și primele au explodat. A le impune un mercurial înseamnă să nu se coteze adecvat riscul și șirul de falimente din asigurări să continue.