După multe dezbateri s-a „dat liber” la suprataxarea profiturilor companiilor din energie și la ajutoare pentru firmele puse în dificultate de costurile cu energia. Problemele din piața de energie s-au complicat și mai mult după declanșarea invaziei Ucrainei, fluxurile de aprovizionare cu gaz și petrol din Rusia intrând într-o zonă de mari incertitudini. Măsurile cu efect economic și social sunt lăsate la libera alegere a statelor, care acum ezită să suprataxeze giganții din energie. Agenția Internațională pentru Energie a calculat că marile companii energetice au obținut în perioada de criză a prețurilor profituri excepționale. Pentru anul 2022 beneficiile excedentare sunt estimate la 200 de miliarde de euro din livrările de energie pe gaz, cărbune, nuclear, hidro, eolian și solar. Ca atare, pare tentant să tai din aceste profituri pentru a direcționa sumele colectate de stat pentru finanțarea ajutoarelor. Tot AIE a calculat că măsurile de compensare anunțate de UE ar necesita o finanțare de 55 de miliarde de euro.
Deci, aplicând metoda haiduciei, tăiem de la bogații din energie și dăm la săracii cocoșați de facturi! Simplu de zis, dar mai greu de făcut. Până acum Franța și Germania au amânat suprataxarea. EDF, Total, Engie, E.ON, RWE așteaptă deciziile guvernelor, dar resping aceste proiecte printr-un puternic lobby. Spania, care a anunțat prima că va tăia drastic din profiturile companiilor din energie, și-a înmuiat elanul fiscal. Nici Marea Britanie, care are prin Shell și BP giganți cu activități extinse în UE, nu este dispusă să aplice metodele propuse de Bruxelles.
În România, elanul populist presează guvernul să aplice măsuri de compensare extinse pentru toată populația, dar și pentru consumatorii necasnici. În plus se vehiculează cereri pentru reducerea accizelor și a TVA, înghețarea prețurilor. Prin ordonanță, guvernul a prins câte ceva din toate acestea pentru a domoli presiunea prețurilor la energie electrică și la gaz. Suprataxarea lovește însă în producătorii de electricitate, care sunt cei mai profitabili. Hidroelectrica și Nuclearelectrica sunt majoritar în proprietatea statului, profiturile mari obținute în mod legal pe piața de energie fiind oricum luate ca dividende de stat. Punând o limită administrativă de profit, tai atributele managementului performant în companiile statului, inducând și ideea falsă că acestea au speculat energia. Or, piața este reglementată de ANRE, regulile generale sunt desprinse din directive europene, deci „vina” nu este a celor care performează în domeniu. Lovind în producători și stimulând furnizorii, se dă o falsă protecție consumatorului lovit imediat de măsurile inflaționiste ale ajutoarelor și compensărilor. Echilibrul trebuie găsit în regula croitorului care măsoară de două ori înainte să taie o dată.