Am trecut pe langa ei in graba. Nu numai eu, ci intreaga coloana de masini, cu oameni preocupati la volan. Nimeni n-a schitat vreo tentativa de frana.
Si doar putine capete s-au intors spre dreapta, spre Muzeul Antipa, acolo unde muncitorii de la Republica isi macinau linistiti protestul. In mijlocul unei lumi grabite, coplesite de treburi, greva lor pentru a ramane in acelasi loc, la acelasi strung ca acum 20 de ani avea un aer de solemna inutilitate. Povestea lor are o nota comuna cu atatea altele. Totul incepe in deceniul â90, cand fabrica decade si face datorii. Blocati in sistemul lor de gandire, managerii de stat nu reusesc s-o salveze. Le lipsesc nu doar banii, ci si flexibilitatea in a face noi planuri de afaceri. Prima lor grija e sa tina cat mai multi oameni in slujba. Si nu pot vinde nici un fel de asset. Cuvantul acesta (pe care sa-l traducem momentan cu activ) e si el o oroare: vorbim aici de bunurile sfinte ale poporului. Daca te trage la raspundere cineva? Situatia asta treneaza ani buni. Statul inchide ochii, fabrica face datorii si poate - dar nu asta e important - mai si produce cate ceva in timpul asta. Cu toate ca productia de bunuri nu mai e demult scopul ei ultim: fabrica trebuie in primul rand sa dea salarii unei populatii preorasenesti. Care, stiti probabil, se enerveaza usor⦠Pentru acest gen de business, sfarsitul vine adesea brusc. In cazul Republicii, dupa un deceniu de amor casnic, statul descopera intr-o zi ca uzina lui e batrana, urata si-l costa prea multi bani (bani care, apropo, ar aduce mai multe voturi daca ar fi investiti direct in mici si bere sau alte cadouri preelectorale). Asa ca o vinde oricui da mai mult. Sau mai putin, dumneavoastra alegeti. Din acel moment, fabrica are un stapan. Unul care n-are nevoie nici de simpatie si nici nu sufera de mandria de a pastra fiecare piatra la locul ei. Ci unul care aplica prima regula din cartea de management: concentreaza-te pe core-business si vinde tot ce e exterior acestei competente. In cazul tragic al uzinei Republica insa, managerul a decis sa vanda cam tot ce era mai atragator pentru potentialii clienti si nu neaparat ce nu-i folosea pentru continuarea liniei principale de produse. Rea intentie? Sau pur si simplu firma nici nu mai avea de fapt o zona vitala de competenta, unde produsele ei sa aiba cerere?Citește pe Antena3.ro