Guvernantii altora or avea poate cefe mai groase, dar ai nostri au sigur obrazul mai gros.
Bulgaria a decis sa reduca Taxa pe Valoarea Adaugata de la 20% la 18%. Pe noi, din contra, FMI ne-a sfatuit sa o majoram, de la 19% la 21%.Am putea intra in detalii: ca bulgarii n-au cota unica de 16%, ca noi, ca nu micsoreaza TVA de acum, ci abia din 2007... Dar mai bine i-am da dreptate comisarului european Günter Verheugen: "Adevaratele reforme au debutat in Bulgaria acum sapte ani, iar in Romania, abia in urma cu trei ani".
In aprilie 1997, Leszek Balcerowicz anticipa ca Bulgaria poate iesi din criza intr-un an-doi, daca aplica masuri hotaratoare pentru liberalizarea economica. "Eliminarea inflatiei este o problema de luni. Odata impusa si sustinuta disciplina financiara, iar economia privatizata, progresele vor aparea intr-un an sau doi, dar efectele se vor vedea mai tarziu", spunea respectatul finantist polonez.
Deci, fie ca ne place, fie ca nu, Bulgaria isi permite sa scada TVA, in timp ce noua ni s-a sugerat sa facem invers. De ce la noi relaxarea fiscalitatii deregleaza echilibrul macroeconomic si la ei nu? Fiindca, dupa cum zicea acelasi Balcerowicz, "nu exista un conflict de neevitat intre procesul de reducere a inflatiei si politica fiscala, ci doar guverne iresponsabile care ezita sa aplice o disciplina fiscala".
Bun, dar despre TVA, ca nivel comparativ, s-a tot vorbit. S-a discutat despre tari care au Taxa pe Valoarea Adaugata de 25% si impozit pe profit de 16% ori despre tari care taxeaza profitul cu 35% si consumul cu 18%, fara sa se explice insa niciodata limpede care e rolul acestui impozit indirect. Ce e TVA, de fapt, si ce vrea de la noi?
Citește pe Antena3.ro
Fireste ca nu se poate stabili o relatie de proportionalitate: 10 procente de TVA fac cat 30 de coruptie. Dar ceea ce se stie sigur este ca TVA se incaseaza la buget o data cu emiterea facturilor, nu dupa ce se incaseaza contravaloarea marfii. Facturile pot fi platite efectiv peste saptamani, luni, chiar niciodata, dar statului nu-i pasa. Daca si-ar primi si el banii abia cand intra in contul firmelor, ar vedea ca vinovate pentru intarzieri (arierate) sunt companiile nationale si regiile autonome pe care nu le-a inchis. Atunci ar fi direct interesat sa faca reforma in economia reala, sa-i indeparteze pe cei care stau la baza lantului de arierate si sa pastreze doar entitatile economice viabile.
Asadar, vedem doua realitati: Bulgaria - o tara despre care se spune ca are indicatori buni, dar o economie proasta, si FMI - un organism international care asteapta pana in iunie sa vada daca majorarea taxelor a anulat relaxarea impozitelor prin cota unica, fiindca altfel va relua vechea poveste: "Cresteti TVA!". Nici unul dintre aceste repere nu reprezinta adevarul absolut, dar singurul antidot veridic este cel invocat de Balcerowicz: disciplina fiscala. Daca tara cea mai saraca a Noii Europe a reusit sa ia ochii investitorilor, inseamna ca guvernantii lor sunt mai putin iresponsabili decat ai nostri.