Jurnalul.ro Fun A fost desenată prima hartă genetică a obezităţii severe

A fost desenată prima hartă genetică a obezităţii severe

de Ovidiu Ciutescu    |    19 Ian 2009   •   00:00

Cercetătorii francezi au identificat trei noi gene asociate cu supraponderalitatea în rândul populaţiei europene şi au alcătuit prima hartă genetică a obezităţii severe, arată un studiu publicat de Nature Genetics.

Tehnica manipulării ADN-ului permite vizualizarea rapidă a diferenţelor înregistrate la nivelul genelor, în cadrul unui genom complet, citează Agerpres revista de specialitate. Echipa cercetătorilor francezi, conduşi de Philippe Froguel (CNRS) şi David Meyre (INSERM), alături de colegii lor britanici de la Imperial College din Londra, au efectuat teste asupre genomilor a 2.796 de voluntari francezi, în special copii, dintre care 1.380 sufereau de obezitate severă. Cele mai susceptibile mutaţii genetice responsabile cu apariţia obezităţii au fost analizate ulterior pe un eşantion format din 14.000 de indivizi (francezi, elveţieni, germani şi finlandezi).

Mai întâi, cercetătorii au confirmat faptul că genele FTO şi MC4R joacă un rol major în apariţia obezităţii şi a supraponderalităţii. Aceste două gene acţionează prin controlarea comportamentului alimentar. Ulterior, oamenii de ştiinţă au descoperit alte trei gene asociate cu riscul de obezitate severă şi supraponderalitate: MAF, PTER şi NPC1. O altă genă, PRL, este asociată cu obezitatea la adulţi. Această genă produce prolactină, un hormon ce controlează apetitul. Aceste rezultate ar putea să permită identificarea, încă dintr-un stadiu timpuriu - în copilărie , a persoanelor care prezintă riscul de obezitate severă, au explicat cercetătorii.

Subiecte în articol: lumea