SUFLETUL COMERTULUI
Piata publicitara din Romania incepe sa lucreze la standarde profesionale internationale, iar asta se vede din conturarea din ce in ce mai clara, prin dezvoltarea domeniilor conexe, a unei industrii.
CLAUDIA CURICI
|
VIRTUAL. In curand, bannerele publicitare de pe stadion vor fi doar o iluzie
|
Astfel, pe langa clasicele agentii de
publicitate, primele ciuperci aparute din ploaia occidentalizarii, incep sa se dezvolte, atasat la acestea sau chiar independent, agentii de media, agentii de productie publicitara, agentii de BTL (organizare de evenimente), organisme de reglementare in domeniu, asociatii, companii de branding sau si mai specializatele companii de constructie de identitate vizuala sau de naming.
MATURIZARE. Cea mai noua prezenta pe piata spatiilor media in Romania este cea mai mare retea de companii de profil din lume, OMD, care va incepe sa functioneze, incepand din ianuarie 2005, prin actionariatul agentiilor de publicitate TBWA si DDB. De asemenea, una dintre cele mai importante companii de media de la noi, ARBOmedia, singura prezenta romaneasca in Consiliul de Administratie al organizatiei EGTA (Europen Group of Television Advertising), a adus in premiera in Romania intalnirea acestui consiliu. In plus, Initiative Romania a lansat anul acesta a saptea editie a Media Fact Book, un ghid util tuturor celor care interactioneaza cu aceasta industrie, ce face analiza pietei de media din Romania. Toate acestea sunt semne ale intrarii in faza de maturizare a industriei de publicitate, atat din punctul de vedere al investitiilor in domeniu, dar si din punctul de vedere al profesionalismului.
NESPECTACULOS. Deocamdata, in Romania, spatiile pe tv, desi cele mai scumpe, sunt si cele mai cautate.
Semn ca primeaza inca acoperirea in fata segmentarii publicului. In plus, interesul pentru medii netraditionale este aproape inexistent, spotul tv detinand inca suprematia, mai ales in preferintele clientilor.
Publicitatea spectaculoasa prin ineditul locatiei sau formei pe care o ia (neconventionala) se pare ca va mai ramane multa vreme la mana deschiderii catre nou si creativitate a clientului. Pentru ca degeaba agentia de publicitate are solutii dintre cele mai inedite, atat timp cat clientul nu este dispus sa riste si prefera sa mearga pe variante care la prima vedere par sigure.
ASOCIATIE
|
EGTA este cea mai importanta asociatie de profil din Europa, cu sediul la Bruxelles, ce reuneste 48 de regii de publicitate de televiziune si/sau departamente comerciale din 27 de state europene, din Canada, Coreea, Iran si Maroc si 22 de statii radio europene. Avantajele pe care interventia regiilor de publicitate le aduce in relatia dintre vehiculele media si cumparatorii de spatiu publicitar sunt de mult exploatate pe plan international. Conceptul a inceput sa-si faca loc in peisajul media romanesc din ultimii ani, desi a patruns destul de greu pe piata postdecembrista.
|
|
VIRTUALA
|
"O forma neconventionala de publicitate o reprezinta publicitatea virtuala pe transmisiile directe, spre exemplu. Aceasta publicitate virtuala practic nu exista fizic pe stadion, ea fiind suprapusa pe imaginile tv, fiind vizibila numai pentru telespectatori. Acest gen de publicitate capata tot mai multa amploare si in Europa Centrala si de Est, in Romania ea nefiind reglementata in acest moment. Totusi, ARBOmedia pregateste un material vizavi de acest lucru si speram ca acest gen de publicitate sa poata fi posibil si in Romania." Serban Manea, TV Sales Director, ARBOmedia
|
|