x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Brigada antifantome

Brigada antifantome

24 Mai 2005   •   00:00

NextCap, Gavrila&Asociatii, Cohn&Jansen si Headvertising nu vor participa la aceasta editie a festivalului Ad’Or. De altfel, nici Tempo si Lowe. Cele patru agentii mai sus amintite, membre ale RAAA vor astfel sa atraga atentia asupra starii acestei competitii, care, in opinia lor, nu isi mai indeplineste de mult menirea initiala.



  • de ALEX ANGHEL

  • DECIZIE. Careul de asi zice pas Festivalului de Publicitate Ad’Or. (De la stanga la dreapta) Octav Gheorghe - Gavrila&Asociatii; Costin Popescu - NextCap; Serban Alexandrescu - Headvertising si Andrei Cohn - Cohn&Jansen
    Dupa ratarea de anul trecut de la festivalul de publicitate Ad’Or, cand pretentiile organizatorilor au ramas redundant fara acoperire si promisiunile au fost constant contrazise de o realitate decrepita, sustinuta de inscrierea unor lucrari dubioase (fie fantoma, fie copiate) patru capete de afis, cotate ca fiind unele dintre cele mai creative agentii independente din Romania au zis pas editiei de anul acesta. Motivele sunt clare: lucrarile executate special pentru festival, a caror aparitie pe media a fost precara, sau din contra foarte agresiva, doar in saptamana premergatoare festivalului. Si evident nelipsitele prietenii de la care se tine cont de acordarea premiilor. Reputatia asa-zisului festival-afacere in familie, in care comitetul de organizare se regaseste si la seminarii si pe podium, a devenit ultracunoscuta. Ramane de vazut cine va avea suficienta demnitate sa se alature celor patru shop-uri de creatie in demersul lor.

    ATITUDINE. "Uitandu-ma in dictionar, banuiala mi-a fost confirmata: «Citius, Altius, Fortius» se traduce «Mai tupeist, Mai alunecos, Mai smecher»", spune Octav Gheorghe, asociatul Alinei Gavrila, referindu-se la spiritul competitional ce-a guvernat inscrierile la aceasta editie a festivalului.

    Costin Popescu, directorul de creatie si unul din cei doi parteneri ai agentiei Cap e ingrijorat si de efectul pe care actuala forma de desfasurare al festivalului il are la nivelul intregii piete: "Ca Ad’Or creeaza monstri e deja o certitudine, dar ce-i mai grav e ca victimele sale provin si din randurile clientilor, care sufera mutatii generate de febra festivalului. Doresc sa multumesc si pe aceasta cale clientilor nostri care se respecta, care ne respecta inteligenta si care ne inteleg pozitia pe care o luam in acest subiect."

    DIN SPIRIT DE SOLIDARITATE. NextCap a luat decizia de a nu participa la Ad’Or 2005 inca din timpul desfasurarii editiei trecute a festivalului, lucru facut public la vremea respectiva printr-un comunicat de presa. Cele doua agentii s-au alaturat astfel protestului initiat cu trei ani in urma de Headvertising, care venea ca urmare a politicii foarte permisive a organizatorilor fata de inscrierea lucrarilor executate special pentru festival.

    "Poate ca la vremea respectiva gestul nostru a parut cam extrem, insa desfasurarea ulterioara a evenimentelor ne-a dat pe deplin dreptate. Procentul «specialelor de festival» a crescut galopant, de la editie la editie, astfel incat la ora actuala Ad’Or-ul nu e decat o caricatura a proiectului initial al RAAA" declara Serban Alexandrescu, asociat si director de creatie Headvertising. "Ma bucur ca protestul nostru a fost urmat de la editie la editie si de alte agentii pentru care cinstea e mai importanta decat gloria", adauga el.

    URMARI. In contextul in care problemele din anii trecuti se repeta si la aceasta editie, Cohn&Jansen a luat, la randul ei, decizia de a nu se inscrie in festival: "Am crezut ca agentiile care au anuntat anul trecut faptul ca nu vor mai participa vor sensibiliza obrazul gros si fara terminatii nervoase al celor care fac lucrari de festival. Nu a fost asa, ci dimpotriva. In liniste, el, obrazul, a devenit chiar si mai gros", declara Andrei Cohn, asociat si director de creatie al Cohn & Jansen.

    REPUTATIE. Cele 4 agentii au o solida reputatie pe piata. La un loc, NextCap, Gavrila&Asociatii si Headvertising au castigat sapte trofee la editia din acest an a premiilor Effie iar Cohn & Jansen a fost premiata pentru cel mai bun portofoliu si cea mai buna echipa de creatie la ultima editie a festivalului AdPrint.

    REACTII EFERVESCENTE. Reactiile celor patru agentii referitoare la declaratia lui Bogdan Naumovici, Leo Burnett, care sustine ca retragerea din festival este echivalenta cu "sa moara si capra vecinului", nu au intarziat sa apara:
    "Domnul Naumovici aduce in discutie aritmetica drept argument intr-o discutie despre creativitate. Ne numara si isi numara premiile. Deloc surprinzator, dansul iese mai bine. De altminteri, era normal sa fie asa, cata vreme a participat la toate editiile Ad’Or spre deosebire de «cele 4 agentii». Oricum, poate sta linistit, va avea din ce in ce mai multe premii la Ad’Or, pentru simplul motiv ca noi nu vom participa. Ne asumam lejer acest «handicap» de vitrina.

    Pentru ca noi consideram ca numaratul premiilor e irelevant pentru a stabili cine e creativ si cine nu. Mai mult, in cazul de fata, e ca si cum ti-ai numara banii cot la cot cu un baron local. Invariabil baronul va castiga, numai ca toata lumea stie cum si-a facut banii. A aprecia creativitatea numarand premii e echivalent cu a judeca calitatea oamenilor dupa cea a masinilor pe care acestia le conduc.

    LECTII DE CULTURA. Stie oare dl. Naumovici ca Academia Franceza organiza concursuri de pictura pe la sfarsitul secolului XIX si ca de majoritatea «laureatilor» posteritatea nu mai zice nimic? Asta in timp ce impresionistii - expusi azi in toate muzeele - nu castigau nimic? (de unde si termenul peiorativ de «academism»). Moment in care il lasam in pace pe dl. Naumovici si academismul sau publicitar, si ne vedem mai departe de cautarile noastre si de largirea vocabularului publicitatii romanesti. Vocabular pe care indivizi ca dansul il reduc la cateva scheme si retete din care nu mai pot iesi de cativa ani buni.

    Ii intelegem atasamentul pentru minunata lume a festivalurilor de advertising. E ceva ce dansul poate intelege. E cu scheme, categorii, reguli, regulamente, e ceva clar, nu «fuzzy» si complicat, ca lumea adevarata a marketingului modern. Se simte la festival ca pestele in apa, pentru ca stie cum se fac punctele si stie ca acela care are mai multe castiga. E ceva simplu, care nu il solicita prea tare. Stim ca ii place, si tocmai de aceea, dupa cum am facut-o si cu alta ocazie, ii uram bafta la Ad’Or 2005.

    Incheiem referindu-ne tocmai la concluzia domnului Naumovici care ne reproseaza ca, in buna traditie romaneasca, tot ce vrem noi este sa moara si caprele vecinilor. Nu e adevarat. Ce dorim noi este sa moara caprele clonate ale vecinilor. Pentru ca, in viziunea noastra, clonarea e si imorala si ilegala. Atat in zootehnie, cat si in advertising.

    LOGICA NU FUNCTIONEAZA INTOTDEAUNA. In logica fireasca a lucrurilor, forma noastra de exprimare si-ar fi gasit replica intr-un comunicat emis de catre RAAA, organizatia ce patroneaza Ad’Or-ul. Dar logica nu functioneaza intotdeauna: dl. Naumovici s-a considerat indreptatit sa repare onoarea proaspat maculata a festivalului printr-un raspuns in nume personal si in numele agentiei care a luat cele mai multe premii pana acum la Ad’Or. Ceea ce confirma inca o data teza noastra, anume ca Ad’Or a incetat sa fie festivalul publicitatii romanesti, si a ajuns sa fie festivalul catorva. Al unora. Al domnului Naumovici, de pilda."

    CATEGORII
    "Ca Ad’Or creeaza monstri e deja o certitudine, dar ce-i mai grav este ca victimele sale provin si din randurile clientilor. La o prima strigare am observat trei categorii de clienti care sufera mutatii generate de febra festivalului. Clientul complice care sprijina agentia in demersul ei nefiresc de a participa la festival cu proiecte inventate cu acest prilej, asta doar pentru a profita de publicity. Clientul care se crede smecher si vine la agentie cu un «proiect de premiu», solicitand apoi un regim special cu prioritate si tarife preferentiale. Clientul impostor care profita de disperarea dupa premii a agentiei si accepta orice propunere doar fiindca e facuta pe banii agentiei, iar el n-avea de unde sa scoata bugetul respectiv. In loc de concluzie, doresc sa multumesc si pe acesta cale clientilor nostri care ne respecta inteligenta," declara Costin Popescu - NextCap.

    EFECTE
    "Poate ca la vremea respectiva gestul nostru de a «boicota» festivalul a parut cam extrem, insa desfasurarea ulterioara a evenimentelor ne-a dat pe deplin dreptate. Procentul «specialelor de festival» a crescut galopant, de la editie la editie, astfel incat la ora actuala Ad’Or-ul nu e decat o caricatura a proiectului initial al RAAA. Ma bucur ca protestul nostru a fost urmat de la editie la editie si de alte agentii pentru care cinstea e mai importanta decat gloria. Si sper ca la editiile viitoare, si alte agentii membre RAAA care nu sunt de acord cu actuala stare de lucruri sa isi faca publica pozitia si sa protesteze. Pentru ca daca noi refuzam sa le fim masa de manevra, ei n-au sa mai aiba ce manevra. Ar trebui sa fie festivalul tuturor membrilor RAAA si nu doar a celor «descurcareti»", declara Serban Alexandrescu - Headvertising.
    ×