x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun "Chicago" - de pe Broadway la Bucuresti

"Chicago" - de pe Broadway la Bucuresti

de Claudia Daboveanu    |    Sebastian S. Eduard    |    23 Sep 2005   •   00:00
"Chicago" - de pe Broadway la Bucuresti
VEDETE
Claudia Daboveanu Sebastian S. Eduard Actori de teatru care s-au pregatit luni bune pentru a canta si dansa pe scena, o investitie-record in publicitate pentru teatrul romanesc, preturi mai mari la bilete decat cele obisnuite - acestea sunt cateva dintre datele primului muzical de anvergura din Romania.

MUZICAL. Spectacolul de la Teatrul National este primul muzical facut dupa toate rigorile acestui gen in Romania, iar realizarea lui n-a fost usoara din punct de vedere artistic din pricina lipsei de pregatire de specialitate a actorilor. "Asa-zisele muzicaluri de pana acum n-au produs un spectacol de anvergura «Chicago»-ului", a declarat Ion Caramitru, directorul Teatrului National "I.L. Caragiale". "Este un gen care cere talent pentru arta dramatica, glas si disponibilitate fizica pentru dans", a adaugat el. "Lipsa unei scoli de teatru muzical in Romania este o carenta grava cand faci un muzical", a spus, la randul sau, producatorul spaniol Raul Berge Vega. "Dar profesionalismul actorilor a reusit sa depaseasca aceasta problema."

Stefan Banica Jr, care a vazut "Chicago" si in Statele Unite, si in Marea Britanie, crede ca spectatorii romani care se asteapta sa vada un spectacol ca pe Broadway vor trebui "sa mai astepte putin", pentru ca distributia de la Bucuresti e formata din actori de teatru, nu din "actori de music-hall, specializati in acest gen si cu o pregatire de ani la rand".

COSTURI. Potrivit lui Raul Berge Vega, "Chicago" costa circa 1,5 milioane de euro, din care 400.000 de euro inseamna echipamentul tehnic, 500.000-600.000 - productia si 500.000-600.000 - publicitatea.

Nu va speriati, ceea ce veti vedea n-are nici o legatura cu lumea in care traim. Intrigi, adulter, crime, interese mari si mici, nedreptati si foarte, foarte multi bani. Totul imbracat in zorzoane, pampoane, lumini, flash-uri, cantec, dans si teatru. Profesionist jucat. V-am spus, orice asemanare cu realitatea e pur intamplatoare. Totul se petrece acolo, la ei, departe, in tara tuturor posibilitatilor. Cum Romania? A-me-ri-ca! Mai precis Chicago. Bine ca-i la ei, fereasca-ne Sfantul de asa ceva. Ca sa vedeti cat suntem de ingenui, noi nici nu ne pricepem sa facem astfel de lucruri, fie si pe scena. Mai bine zis, nu ne pricepeam. Cine sa cunoasca mai bine siretlicurile si dedesubturile unor probleme de-astea (fie la ei, acolo!) decat americanii, carora li se intampla mereu? Uitati, a trebuit sa vina regizor din afara, catalanul Ricard Reguant, sa arate romanilor cum e cu lumea muzicalului, in care el se invarte de vreo 15 ani. Cam tot atatia de cand noi suntem liberi. Sa facem ce vrem. Numai ca lui i-a iesit. Noua, nu. Abia acum scoatem primul muzical profesionist din ’89 incoace. Cu un buget de 1,5 milioane de euro (ce, ati tresarit, deja ati recunoscut cifre pe care le-ati auzit la tv, poate?), muzicalul "Chicago", a carui montare a inceput acum mai bine de un an la Nationalul bucurestean, este desigur o superpromisiune artistica. Adaugati o distributie de cinci stele (hello, doar suntem pe taram american!) din care fac parte, printre multi altii, Maia Morgenstern, Monica Davidescu, Ilinca Goia, Stefan Banica Jr, faptul ca toti canta live, danseaza si mai ales joaca. Ati vazut filmul omonim, cu Richard Gere, Catherine Zeta-Jones si Renee Zellweger? Ca acolo se intampla. Numai ca ai lor au facut-o o data si bine si hop, top, la Oscar! Ai nostri o vor face de doua ori pe saptamana, martea si duminica, pe parcursul a doua stagiuni. Pe el, pe mult asteptatul spectacol "Chicago". Curiosi? Dispusi? Cel mai scump bilet (dar si cel mai bun, ca e creme de la creme pe prima scena a tarii!) costa 1.300.000 lei. Vechi. Doar curiosi? Sunteti bineveniti. La strapontina. Nu dati decat 300.000 si vedeti acelasi spectacol. Nu merita? Si poate cu banii astia stati mult mai in fata (fiti pe faza sau valorificati oportunitatile!), ca cine poate sa scoata din buzunar atatia bani poate-si permite sa nici nu se miste din casa la teatru. Da, dar nici nu stie ce pierde… Revenind cu picioarele pe pamant (dar nu pentru mult timp, caci "Chicago" este un show unde picioarele au multe de exprimat), trebuie sa spunem ca premiera are loc duminica, 25 septembrie, la Sala Mare a Teatrului National Bucuresti. Are rost sa spunem ce era sa nu fie? Ce a fost? A l’americaine, vom privi tot inainte, cu optimism, si vom spune ca Bob Fosse ar fi multumit sa vada ce au reusit regizorul Ricard Reguant si coregrafa Ana Eva Cruellas cu actorii romani. I-au facut pe actori sa cante si sa danseze, nu pe cantareti si dansatori sa joace. Asta e esenta muzicalului, gen pentru care scoala romaneasca de teatru n-are interes si disponibilitate. In afara de Ilinca Goia, care a mai jucat in muzicaluri in SUA, si de Maia Morgenstern, care a debutat intr-un muzical la TES acum 26 de ani, toti ceilalti actori au luat-o de la zero. Norocul lor ca-s talentati. Si carismatici. Ganditi-va ce greutate pentru Reguant, la casting. Sa aleaga actori tineri, frumosi, supli, cu voce, cu conditie fizica, novici pe aceasta felie virgina de teatru… Dar se pare ca i-a reusit si de data asta. Dupa ce a lucrat cu actori de pe mai toate continentele - nord-americani, brazilieni, spanioli, britanici, maghiari, rusi - , catalanul s-a oprit la Nationalul din Bucuresti. N-o vazuse decat pe Monica Davidescu in "Visul unei nopti de vara", tot la TNB. Deh, ce poate face un om de teatru, cand vine la Bucuresti? Se duce la teatru! Si mai vede filme. Maia Morgenstern a fost regina surprizelor (deh, se mai intampla si-n filme bune!) pentru Reguant. O vazuse si-o admirase in pelicula lui Mel Gibson, "Patimile lui Christos", si nu i-a venit a crede cand ea insasi, "mama lui Iisus", a venit la el si i-a spus ca vrea sa fie… "Mama Morton"! Si este Mama Morton, matroana puscariei si regina spagilor. "De esti bun cu mama, mama e a ta!", spune insinuant Mama Maia. Chiar, ce-o fi vrand sa spuna? Doar americanii inteleg, noi trebuie neaparat sa mergem la teatru, pentru ca totul e rupt din context, iar filmul n-a fost relevant pentru un public inocent ca noi!

Stefan Banica Jr si Monica Davidescu - avocatul si "victima"
Regizorul Richard Reguant, la repetitii

PUTINA ISTORIE
Piesa "Chicago" s-a jucat pentru prima data la New York in 1926. Aproape 50 de ani mai tarziu, Bob Fosse, John Kander si Fred Ebb au preluat drepturile de autor, iar primul dintre ei a venit cu ideea de a o transforma intr-un vodevil muzical. In aceasta ipostaza, "Chicago" a fost nominalizat la 11 Premii Tony in 1976. A revenit pe Broadway in 1997, cand a castigat sase Premii Tony. O recenta adaptare pentru marele ecran, cu Catherine Zeta-Jones, Renee Zellweger si Richard Gere, a fost premiata cu sase Oscaruri in 2003.
×
Subiecte în articol: teatru muzica chicago actori