x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Comunicarea nonviolenta

Comunicarea nonviolenta

de Eliza Dumitrescu    |    18 Noi 2005   •   00:00
Comunicarea nonviolenta

Are PR-ul comercial o dimensiune agresiva? Dar falsa politete corporatista? Se poate stabili un echilibru intre nevoile si valorile angajatilor si scopurile si valorile companiei?

Eva Rambala, coordonatoare a centrelor de Comunicare Nonviolenta pentru Europa Centrala si de Est, ne-a prezentat punctul sau de vedere aplicat la zona afacerilor si a publicitatii.

Umanitate


Jurnalul National: Ce intelegeti prin Comunicarea Nonviolenta in mediul de afaceri ?
Eva Rambala: In opinia mea, scopul Comunicarii Nonviolente este sa creeze o lume in care nevoile fiecaruia sa se intalneasca pasnic. In mediul de afaceri, Comunicarea Violenta inseamna ca eu vreau sa-l manipulez pe celalalt sa faca ceva chiar daca acest lucru nu este in avantajul lui, al comunitatii sau al mediului. Cand aleg solutii fara a lua in considerare binele ce-luilalt ori al companiei, asa cum ma gandesc la binele meu, imprastii violenta in jur. Asta poate parea straniu in realitatea din business de astazi, dar scopul final al afacerilor este de a servi comunitatea. Cel putin asta se spune. Companiile vor sa-mi vanda ceva, pentru ca e bun pentru mine. Din pacate insa, a crea un profit din ce in ce mai mare este mult mai important. De ce aceasta cursa pentru profit nu este buna pentru oamenii care lucreaza pentru aceasta companie? Pentru ca, astfel, ei pierd posibilitatea de a face ceva profund adevarat, pierd implinirea eforturilor lor, sansa de a se privi in oglinda si de a fi pe deplin multumiti.

Cum se manifesta violenta in publicitate? Ce efecte poate avea aceasta "comunicare" violenta?
Rolul primar al publicitatii de a-i informa pe oameni mi se pare foarte important. Dupa parerea mea, violenta in publicitate se manifesta cand publicitez ceva care este daunator oamenilor ori cand utilizez trucuri pentru a-i determina pe oameni sa cumpere un produs nu pentru ca ar avea nevoie de el, ci pentru ca au fost manipulati emotional. Unul dintre efecte ar fi, cum este cazul meu si al mai multor prieteni ai mei, ca oamenii renunta la televizor, pentru ca publicitatea este agresiva. Un timp ii poti manipula pe oameni sa faca lucruri care nu le servesc in nici un fel, dar nu poti face asta pentru totdeauna.

Strategii


Exista branduri care utilizeaza violenta pentru a ajunge la publicul lor tinta? De ce aleg ei aceasta grila? Functioneaza?
Prefer sa nu mentionez nume. Functioneaza pe termen scurt. Exista un numar de companii care au fost foarte agresive la inceputul anilor ’90 si de atunci nu vreau sa mai cumpar nimic de la ei chiar daca oferta lor este mai buna decat a altora. Sunt convinsa ca nu sunt singura. Daca vrei sa ai o afacere de succes pe termen lung, trebuie sa ai foarte multa grija cat de insistent iti permiti sa fii.

Un brand sau o institutie sunt reprezentate atat de omul din PR, cat si de functionarul de la ghiseu. Ce le-ati sugera pentru mai putina agresivitate?
Asculta-ti inima si vinde, vorbeste numai despre lucrurile in care crezi. Apar probleme in cazul in care politica institutiei este agresiva, pentru ca oamenii nu mai pot ramane in armonie cu propriile lor valori intr-o astfel de institutie. Sugestia mea este cea de mai sus.

Ati remarcat anumite particularitati ale comunicarii (mai ales in PR si publicitate) in tarile din fostul bloc sovietic?
Acum 30 de ani, dupa parerea mea, era mai putina manipulare. Acum exista acelasi gen de publicitate ca in oricare alta parte.

DESPRE EVENIMENT
Elena Francisc Publishing a invitat-o in exclusivitate pe Eva Rambala in Romania pentru un workshop pe tema Comunicarii Nonviolente. Seminarul se va desfasura in data de 26 si 27 noiembrie si va avea trei module: (1) prezentarea generala a metodei, (2) aplicarea acesteia in relatia de cuplu si in (3) relatia de serviciu.

Workshop-ul urmareste linia fireasca deschisa de editura prin editarea in 2005 a titlului "Comunicarea Nonviolenta - un limbaj al vietii", de Marshall B. Rosenberg.

Cartea va fi relansata la Targul de Carte Gaudeamus, impreuna cu "Adevarata educatie pentru o viata implinita", scrisa tot de Marshall B. Rosenberg si alaturi de 4 brosuri din acelasi domeniu al Comunicarii Nonviolente.

Pentru oamenii de resurse umane in special si pentru cei de comunicare in general, recomandam cu caldura participarea la seminariile sustinute de Eva la Bucuresti.

DESPRE EVA
Inainte de a deveni trainer specializat, Eva Rambala a studiat sub indrumarea lui Marshall Rosenberg, cel care a pus bazele teoriei comunicarii nonviolente in anii ""60. In prezent, Eva este Coordonatorul Centrelor de Comunicare Nonviolenta pentru Europa Centrala si de Est.
×
Subiecte în articol: sufletul comertului