SUFLETUL COMERTULUI
EVOLUTIE - Dacia - o masina competitiva, nu doar un simbol national
Daca pana in â89 Dacia era un simbol national, pentru care se faceau liste de asteptare, imediat dupa revolutie a urmat un vertiginos trend descendent. O data ce se privatizeaza si devine marca a grupului Renault, relansarea Dacia, desi in hopuri, devine evidenta.
ALEX ANGHEL, CRISTIAN PASARICA
2004. Noul logo, o expresie a modernitatii, inlocuieste bidimensionalitatea cu tridimensionalitatea
|
Popularitatea de care s-a bucurat marca Dacia de-a lungul istoriei sale se datoreaza in mare masura si regimului trecut, care sprijinea marcile autohtone. Dupa revolutie a fost nevoie de ceva timp pentru a ne lamuri daca marca Dacia va ramane un simbol pentru producatorii autohtoni.
Citește pe Antena3.ro
DESIGN. In linia caroseriei Daciei Logan (foto stanga) nu se mai regasesc deloc trasaturile modelelor de la inceputuri
|
DESIGN. Datorita evolutiei designului interior si exterior al automobilelor Dacia, precum si largirii gamei prin aparitia utilitarelor, marca a evoluat in Dacia 1310, folosita pentru versiunile berlina si break, si Dacia 1304, 1305, 1307 si 1309, folosite pentru utilitare.
Tot marca Dacia a fost folosita pentru automobilul de mic litraj, fabricat la I.A. Timisoara (Dacia 500), cat si pentru varianta sport (Dacia Sport). Dupa 1989, Automobile Dacia a inceput folosirea marcilor de personalizare, prima fiind inspirata de sloganurile revolutiei: Dacia Liberta. Lansarea automobilului de tip hatch-back a determinat folosirea unui nou sub brand: Dacia Nova. Dupa privatizarea societatii Automobile Dacia, marca Dacia a fost stilizata, capatand o forma moderna. Aceasta forma a fost folosita pentru modelele Dacia SupeRNova si Dacia Solenza.
EVOLUTIA MODELELOR. Dacia Logan este vehiculul-vedeta pentru construirea marcii. Compania s-a relansat o data cu aparitia modelului Logan. Dacia este o marca a grupului Renault - o valoare sigura, prin fiabilitatea si durabilitatea produselor sale. Valorile actuale ale marcii sunt: modernitatea, robustetea si accesibilitatea, ceea ce ii confera personalitate. Cu toate acestea, Dacia nu suporta termeni de comparatie cu ceea ce s-a intamplat cu Skoda. Totusi, ea raspunde, intr-o masura insemnata asteptarilor epocii ei. Cu tehnologii actuale si verificate, de o conceptie simpla, Dacia a dezvoltat o politica de distributie extrem de flexibila, declinand astfel si la propriu unul dintre beneficiile marcii: "la indemana". Este adaptata la conditii dificile, avand costuri de intretinere si reparatie moderate. De altfel, intr-o piata cu competitie accelerata, Dacia si-a propus, o data cu Logan, sa cucereasca nisa (altminteri neacoperita) automobilelor cu pret decent si performante pentru gusturi ceva mai cultivate. Avantajele functionale ale marcii sunt: accesibilitate prin pret, cost mic de utilizare, adaptare la conditii dificile, comportament rutier sigur.
In constructia marcii s-a acordat o atentie deosebita dimensiunilor incredere/seductie, astfel incat astazi Dacia beneficiaza de o cota de incredere in crestere.
EVOLUTIA LOGO-ULUI. Prima emblema Dacia a aparut in 1968 si a echipat automobilele Dacia 1100 si Dacia 1300. Datorita schimbarii denumirii producatorului din UAP in IAP, emblema a evoluat, pastrand insa forma exterioara de scut de lupta. exterioara de scut de lupta. Emblema a echipat toate modelele Dacia si s-a pastrat pana la cumpararea companiei de Renault. Privatizarea a adus modernizarea si stilizarea logo-ului Dacia, acesta imbracand forma de blazon in culoarea dominanta albastru, culoarea cerului senin. Evolutiv, logo-ul a devenit tridimensional, forma fiind tot de blazon, dar cu fata bombata, racordata in curba stransa cu o bordura cromata. Solutia gasita pentru noul logo ramane in registrul simbolic si conceptual pe care compania l-a abordat inca de la inceputuri.
CONCLUZIE. Probabil, o data cu schimbarile produse de-a lungul timpului, Dacia va deveni intr-adevar o marca in stare sa poata concura cu marile companii producatoare de automobile. De apreciat este faptul ca Dacia ramane una din putinele marci care a rezistat dupa revolutie, adaptandu-se perfect modelului capitalist. Chiar daca meritul nu este in intregime al celor din tara, trebuie remarcata flexibilitatea de care acestia au dat dovada.