REALITATE ● Nu existĂ ÎncĂ o ŞtiinŢĂ a promovĂrii de carte
După boom-ul vânzării de carte din anii ’90, interesul pentru lectură a cunoscut o curbă descendentă la sfârşitul deceniului, pentru ca situaţia să se reechilibreze simultan cu maturizarea pieţei de carte în anii 2000. Din păcate, promovarea nu se ridică la nivelul titlurilor care apar. Despre evoluţia pieţei de carte şi a promovării ei am stat de vorbă cu editorul de la Tritonic, Bogdan Hrib.
După boom-ul vânzării de carte din anii ’90, interesul pentru lectură a cunoscut o curbă descendentă la sfârşitul deceniului, pentru ca situaţia să se reechilibreze simultan cu maturizarea pieţei de carte în anii 2000. Din păcate, promovarea nu se ridică la nivelul titlurilor care apar. Despre evoluţia pieţei de carte şi a promovării ei am stat de vorbă cu editorul de la Tritonic, Bogdan Hrib.
REALITATE ● Nu existĂ ÎncĂ o ŞtiinŢĂ a promovĂrii de carte
După boom-ul vânzării de carte din anii ’90, interesul pentru lectură a cunoscut o curbă descendentă la sfârşitul deceniului, pentru ca situaţia să se reechilibreze simultan cu maturizarea pieţei de carte în anii 2000. Din păcate, promovarea nu se ridică la nivelul titlurilor care apar. Despre evoluţia pieţei de carte şi a promovării ei am stat de vorbă cu editorul de la Tritonic, Bogdan Hrib.
După boom-ul vânzării de carte din anii ’90, interesul pentru lectură a cunoscut o curbă descendentă la sfârşitul deceniului, pentru ca situaţia să se reechilibreze simultan cu maturizarea pieţei de carte în anii 2000. Din păcate, promovarea nu se ridică la nivelul titlurilor care apar. Despre evoluţia pieţei de carte şi a promovării ei am stat de vorbă cu editorul de la Tritonic, Bogdan Hrib.
- Jurnalul Naţional: De ce ar mai cumpăra cineva astăzi cărţi ?
Povestea
- Atunci nu mai pare un act de Don Quijote să conduci o editură sau să-ţi deschizi una?
- Cum a evoluat ştiinţa promovării de carte în România?
Din 2001-2002 au început să înceapă primele mici "extravanganţe" ale editorilor. Pe lângă cele câteva emisiuni sporadice de prezentare de carte, "Parte de carte" şi "Omul care aduce cartea" au fost încercări şi la alte canale de tv. Treptat, cotidianele şi revistele lunare de doamne au început să aloce spaţii din ce în ce mai mari cărţii. Au apărut şi la noi ierarhizări gen "cartea lunii", "stelele" acordate. Dar asta ţine de partea de PR editorialist. Primele spaţii publicitare care au fost plătite cu oarecare regularitate au fost în revistele gratuite săptămânale. Acum doi ani am văzut prima oară autobuz cu reclama unei cărţi de la Rao. Humanitas pentru seria Coelho a pus afişe şi panouri luminoase în staţiile RATB. Editura Publica a avut o publicitate nonconformistă la ultimele târguri. S-au mai practicat parteneriatele concretizate în interviuri cu autorul "cartea lunii", recenzii. Nu s-a făcut încă o campanie coerentă pentru un volum sau pentru o serie de autor. Sistemele de promovare online şi offline, ATL şi BTL nu au fost făcute într-un sistem integrat până acum. Tabu a introdus cu o lună înainte de apariţie nişte book-leturi, care conţineau un capitol sau două din cartea care avea să apară. Este cazul cărţilor "Belle de nuit", "Dinţi Albi", "Frida".
Pentru Bookfest vom încerca o campanie care pleacă din online, de la blog şi site şi ajunge la mici outdoor-uri, teasing. Se va face in house, dar vom apela şi la consiliere. Consider că e mult mai eficient de făcut promovarea pe autor şi nu pe titlu, aşa că în 2008 avem intenţia să promovăm doi autori: pe Zuli Mustafa şi pe Bogdan Teodorescu. Tot ca PR am hotărât să avem Seara Cărţii Tritonic, în Club A, cel puţin o dată pe lună. Vom avea un autor invitat care va discuta cu cititorii pe carte şi pe proiecte personale.
- Cum e marketingul de carte de afară?
Inconsistenţă
"Marketingul de carte s-a transformat în ceva destul de tehnic şi, în general, destul de meschin. M-am bucurat când au apărut panouri în oraşe, când au fost puse în discuţie la televiziune. Singura mişcare de marketing cu adevărat creativă ar fi «De ce iubim femeile». Cu excepţia fericită a unor librării mari (unele din reţeaua Humanitas – cea de la Timişoara este cel mai bun exemplu, Diverta înţesată de cititori, şi, mai ales librăria Cărtureşti din Bucureşti) mijloacele de marketare a cărţii au rămas destul de mecanice. Selectarea unor teme de dezbatere, promovarea abordării şi mai puţin a autorului. Cred că în România ne-am blocat în faza în care publicitate pentru un autor înseamnă ca autorul să îşi dorească să fie Andreea Marin. " – Răzvan Ţupa – poet; redactor-şef la Cuvântul
Citește pe Antena3.ro