x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Idei... Unde e asta In buget?

Idei... Unde e asta In buget?

12 Iul 2004   •   00:00

In viata fiecarei agentii pornite de jos sunt doua faze: 1. mica si rea si 2. mare si grasa.

LUCIAN MANDRUTA
Prima faza e cea a talentului obraznic pus pe taraba daca nu de-a dreptul aruncat in fata, cu creatii care-ti taie rasuflarea si cu art-directori care nu numai ca-si contrazic clientii, dar chiar ii parasesc daca se simt prea incorsetati. A doua faza urmeaza imediat consacrarii pe piata, cand agentia mica face cunostinta cu beneficiarii cu adevarat mari. In viata angajatilor intra din acel moment doua concepte foarte bine legate intre ele: "clientul are intotdeauna dreptate" si "la vara ne luam toti BMW X3". Altfel spus, o data cu banii, lumea se moleseste. Situatia cea mai grava e cand agentia mica si creativa e luata de clientul cu bugete uriase de media, dar care doar adapteaza creatia altora din afara. Atunci fostii super-creativi nu mai au practic nimic de facut. Dar nu despre asta vreau sa va vorbesc, ci despre o instigare la revolta aparuta saptamana asta in Advertising Age, semnata de unul dintre gurii (o fi asta pluralul de la guru?) brandingului mondial. Joey Reiman spune in esenta ca agentiile de publicitate au ajuns un broker de media care-i, asa, ca o chestie, ca o optiune gratuita ca si creatia. Industria, spune Reiman, a ajuns sa creeze bani si nu idei. Asta in vreme ce consumatorii s-au saturat sa fie bombardati cu ad-uri, si vor sa se intalneasca cu idei care sa le schimbe viata. Ad-urile, spune el, ne reflecta cultura. Ideile in schimb ne imagineaza viitorul.

Sigur, suna bizar pentru o piata cum e cea a Romaniei. Modelul Reiman pare usor desprins din realitatea vanzarilor la Bonux, Aquafresh sau Golden Brau. Ca sa vinzi idei, iti trebuie o piata de creiere pregatite sa le absoarba, nu? Ei bine, nu chiar. Ideea e de fapt ruperea stereotipului. E ardeiul folosit pentru prima oara pentru a descrie un politician. E eticheta de pe o apa minerala vitaminizata vanduta in Statele Unite si care incepe cam asa: "aceasta apa nu e recomandata de nici un sportiv celebru si nici nu va fi s...t doar daca, sigur, vorbim de o gramada de bani!"

×
Subiecte în articol: sufletul comertului