În vreme ce plecarea peste graniţe, în direcţia Vest, e văzută ca o soluţie profesională şi personală de către mulţi români, se pare că există şi sensul invers pe diagonala ori pe zig-zag-ul schimbării din viaţa unui om. Reperul cardinal : Bucureşti.
În vreme ce plecarea peste graniţe, în direcţia Vest, e văzută ca o soluţie profesională şi personală de către mulţi români, se pare că există şi sensul invers pe diagonala ori pe zig-zag-ul schimbării din viaţa unui om. Reperul cardinal : Bucureşti.
După câţiva ani în România, Logan Fisher şi Gil Lang, un englez şi un american, au hotărât să-şi deschidă o agenţie de publicitate, Mustard. După confirmarea în agenţii de top din Londra şi Miami, Logan şi Gil vor să aducă în România un background profesional de invidiat.
Logan care lucra la Londra, la una dintre cele mai inovative agenţii ale vremii, Naked, venea în România ca DJ, de câteva ori pe an. Bucureştiul i-a "plăcut pentru că nu părea afectat de influenţele globalizării culturale pe care le suferea Europa Vestică. "În orice oraş european ai fi mers în acel moment, ai fi văzut un Starbucks. Bucureştiul mi s-a părut o arie izolată şi prin aceasta creativă. Nu am văzut copii emo, nu am văzut skateborderi. Mi s-a părut foarte onest şi tonic. În primele luni, am mers de colo colo cu ochii larg deschişi, cu urechile ciulite la sutele de conversaţii şi de mesaje de jur împrejur. Fragmente întâmplătoare de conversaţie, sloganuri publicitare îmi rămâneau în minte fără să am habar ce însemnau. O astfel de frază a fost "Haules Baules” despre care am înţeles că e în ţigăneşte. Mi-a plăcut sonoritatea ei şi mi-a amintit de englezescul meu : "Hells Bells”. Fraza mă fascina şi am folosit-o adesea ca pe un salut. Reuşeşte mereu să spargă ghiaţa şi oamenii sunt uimiţi de fiecare dată să audă o astfel de frază de la un englez. Mi-ar plăcea să o folosesc într-o campanie care să pună în lumină spiritual ospitalier şi diversitatea societăţii româneşti. Cred că " România, mereu suprinzătoare” a fost însă o campanie care a mers pe dubla interpretare. Supriza este încă, pentru mine, o stare de spirit pe care o experimentez în România, fie e că e o surpriză plăcută, fie că e şocantă.”
Un Englishman la Bucureşti
Ceea ce l-a "surprins” la modul românesc în care se făcea publicitate pe atunci : "era mai ales la practica de a îmbrăca în reclame uriaşe clădirile astfel că oraşul părea foarte încărcat, îmbâcsit. Asta mai ales pentru că agenţiile din care veneam aveau o cu totul altă perspectivă, mergeau pe publicitate experienţială şi pe guerilla advertising.” Ceea ce i s-a mai părut interesant londonezului cu experienţă în mai toate industriile creative de avangardă ( de la advertising la mix electronic trecând prin consultanţă de modă) era situaţia brandurilor locale care se vedeau încet- încet în situaţia de a se bate cu branduri care intrau de afară într-o competeţie directă. "Iar acestea aveau mult mai multă informaţie şi mai mulţi bani în spate. Cred că a sosit momentul pentru brandurile locale, să caute noi căi de comunicare pentru a fi relamente competitive, pentru a se face auzite. ”După trei ani Logan a hotărât să se mute în ţara care încă îl face să exclame : "Unbeliveble !” Pentru că îi place atitudinea : "Cred că haosul de aici e tonic. Unul dintre motivele pentru care am plecat din UK e că există prea multă birocraţie şi prea multe interdicţii. Adolescenţilor nu li se permite să iasă noaptea după ora nouă de teama violenţei. Ori, de exemplu, nu mi se dă voie să port glugă pentru că sunt perceput ca o persoană violentă. E multă paranoia acolo. Aici e haotic şi nebunesc dar plin de viaţă. Simt că oamenii pot respira”.
Iniţiativele
În 2006 şi-a deschis un atelier de creaţie, Sector 7, care a dezvoltat campanii cu tentă uşor underground, ce rimau cu nivelul cultural şi cu stilul de viaţă al românilor. Aşa s-au născut campaniile pentru Romtelecom, "GetLoaded”, pentru serviciul ClickNet şi pentru Amigo, campania "Fashion East”. " Romtelecom ştia că serviciul său de internet, "Click net”, nu era folosit de tineri care îl percepeau ca învechit, comunist. Aşa că am creat "Get loaded”, primul portal românesc de entertainement, un fel de mini you tube cu un conţinut autohton de muzică şi comedie la care publicul a răspuns foarte bine. " Logan şi echipa lui au ştiut cum să li se adreseze tinerilor care, admite publicitarul londonez, sunt "o piaţă tradiţional dificil de gestionat pentru că sunt rebeli şi nu agreează corporaţiile. De aceea trebuie să comunici cu ei la un nivel mult mai cultural. Trebuie să vorbeşti cu ei şi nu să le vorbeşti.”Următorul pas pe terenul publicităţii autohtone, tocmai a fost făcut de Logan. Împreună cu asociatul său, Gil Lang a deschis agenţia de publicitate Mustard, care are numai patru săptămâni. Gil Lang este american şi are o poveste la fel de interesantă. Implicat în America în publicitatea de prima mână ( a lucrat la vestita Crispin Porter + Bogusky) Gil s-a dedicat şi cauzelor sociale. În felul acesta a ajuns în România, prima dată în 2002. Ca voluntar în Forţele Păcii a lucrat atunci pentru copiii orfani din Slobozia. Din 2003 s-a mutat în Bucureşti unde a lucrat pentru organizaţia socială Population Services International. Unul dintre proiectele în care s-a implicat a fost : " Fac ce vreau, dar ştiu ce fac!” dezvoltat pentru LovePlus. Proaspăta agenţie Mustard a realizat deja o campanie de responsabilitate socială corporatistă, CSR. Este vorba despre "Colorează un zâmbet!” campania pentru Praktiker. "În 24 spitale de copii din România am încercat să creăm un mediu mai prietenos. Am luat tot felul de scule de la Praktiker scule şi le-am folosit pentru a crea jucării şi jocuri şi o carte care le explica modul de utilizare.” povesteşte Logan. Un alt proiect încheiat de Mustard e legat de asociaţia Special Olympics iar agenţia lucreaza acum la o campanie inovativă care atrage îşi propune să atragă atenţia celor care parchează pe pistele de biciclişti.
Mustard e cultural
Mustard se descrie ca o agenţie a cărei viziune doreşte să integreze aspecte ale culturii urbane contemporane. Motivul este cel mai porbabil structura cosmopolită a agenţiei şi formare şi experienţa oamenilor care dau tonul acolo. În acest sens Logan Fisher ne-a declarat : " Am locuit în centrul cultural al Londrei, Shoreditch. Unde toţi fie cântau într-o trupă de rock, fie erau DJ, modele, fotografi, graphic designeri şI aşa mai departe. Poţi vedea cum trendurile evoluează, cresc şi apoi se dizolvă în cultura de consum. Mi-ar plăcea să cred că Mustard va păstra din asta energia şi direcţia dar la un nivel al cărui avantaj cultural l-am simţit ca valabil : stand-up comedy şi chiar DIY ( "do it yourself”- aranjă-ţi singur casa, n.red.). Ne dorim să creăm campanii care să intergreze şi să promoveze cultura. "Citește pe Antena3.ro