x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun James Bond de România

James Bond de România

de Eliza Dumitrescu    |    05 Iun 2008   •   00:00
James Bond de România

La cea de-a şaptea ediţie, TIFF ( Festivalul Internaţional de Film Transilvania) se bucură de o campanie de promovare care exploatează această cifră extrem de ofertantă simbolic.



TIFF. Şapte ani de branding de ţară, prin film, în dulce stil transilvănean
La cea de-a şaptea ediţie, TIFF ( Festivalul Internaţional de Film Transilvania) se bucură de o campanie de promovare care exploatează această cifră extrem de ofertantă simbolic. Iar ceea ce se comunică şi de această dată la TIFF este nu numai filmul ci şi România.


Campania se va derula pe toată durata festivalului (30 mai – 8 iunie) dar şi în caravana TIFF care va continua în ţară sărbătorea clujană a filmului.
Favoritele comunicatorilor sunt o producţie locală - “ Haiducii lui Şapte Cai” şi un reper hollywoodian, seria de filme poliţiste cu agentul 007. Fiecare dintre cele două grile s-a “lăsat” influenţată, contaminată de cealaltă astfel încît haiducii filmului românesc de astăzi se recomandă în maniera lui Bond, iar trailerele de promovare a TIFF, şi ele în număr de şapte, prezintă interpretări locale ale celebrului agent. Dintre actorii care au haiducit pe bannerele online şi pe afişul festivalului îi amintim pe Chirilă, Tudor Chirilă, pe Florin Piersic Junior, pe Gabriel Spahiu, pe Anamaria Marinca.
Punctul forte al campaniei de imagine a festivalului de la Cluj este o suită de şapte filmuleţe care se situează la graniţa dintre trailer şi spot publicitar. Şapte regizori din noua generaţie au lucrat pe briefuri pentru Mercedes-Benz, maşina oficială a TIFF ’08.

Şapte regizori, Radu Muntean, Tudor Giurgiu, Paul Negoescu, Nae Caranfil, Cornel Porumboiu, Bogdan Mustaţă, Adrian Sitaru au trebuit : “ să integreze şi să adapteze coerent trei elementele cheie : agentul 007, România şi Mercedes-Benz. În subsidiar, dincolo de umorul de situaţie, vorbim cu certitudine şi de o poziţionare fermă a Festivalului de Film Transilvania şi implicit a campaniei realizate: un proiect ambiţios şi matur, ce-şi propune să treacă într-o etapă superioară a filmului.” ne-a declarat Ioana Taflan, Head of PR/ Communications la Mercedes-Benz România.
Asocierea mărcii cu lumea filmului este de tradiţie după cum a subliniat Ioana Taflan : “la nivel global, Mercedes-Benz susţine şi încurajează cea de-a 7-a arta. Amintim aici recentul parteneriat global al mărcii cu mult aşteptatul film Sex and the City. Vorbim chiar despre un model de maşina special conceput pentru acest film: GLK. Asocierea cu cinematografia românească a venit ca o urmare firească a platformei noastre de comunicare globală. Iar opţiunea pentru Festivalul de Film Transilvania vine din profesionalismul şi standardele ambiţioase dezvoltate de acest festival.”


Stop-cadru pe brandul România

Ediţie după ediţie, TIFF a fost de altfel o soluţie firească de creştere a brandului România. De fiecare dată, în trailerele sale extrem de reuşite, valorile locale au fost integrate creativ şi fără emfază.
Dincolo de fascinaţii mai mult sau mai puţin eterne, TIFF a oferit cadrul pentru evenimente menite să pună în lumină autenticitatea civilizaţiei locale. Astfel, pentru că o imagine face cît o mie de cuvinte, într-una din zilele TIFF s-a lansat albumul de fotografie “7 zile în Maramureş”. Lucrarea conţine 216 pagini cu fotografii realizate de artişti vreme de 7 ani în tabere de lucru de câte 7 zile în Maramureş.
Revenind la film, proiectul prin care lui James Bond i s-a dat o “faţă locală” s-a dorit o replică umoristică la clişeele din filmul hollywoodian.


Paul Negoescu a tratat propunerea celor de la TIFF : “ca pe orice brief de la o reclamă profesionistă.” Totuşi regizorul nu s-a împăcat cu faptul că i s-a impus rezolvarea finalului : “mi-a fost impus un final cu care nu am fost de-acord” şI subliniază că spotul rezultat nu reprezintă din aceasta cauză : "viziunea proprie (n.r.) asupra lui Bond". “Primul contact cu Bond a fost cînd aveam vreo 14-15 ani. Mi-a plăcut că orice alt film de acţiune, dar mereu mi-am închipuit că acesta ar trebui să semene cu Pierce Brosman, pentru că el a fost primul Bond pentru mine. Eu l-am ales pe Toma Cuzin să-l întruchipeze. Mi s-a părut un Bond românesc adevărat.” a adăugat Paul Negoescu.
Bogdan Mustaţă a oferit ca soluţie finală a brief-ului varianta “casting pentru James Bond”. Regizorul l-a “descoperit” pe agent “destul de tîrziu. Mă stimulează anumite caracteristici ale personajului dar acestea nu au nimic de a face cu spotul TIFF. Aici mi-au fost cerute anumite caracteristici conforme cu o anumită imagine a festivalului. Nu a fost vorba despre viziunea mea personală.”


Adrian Sitaru l-a “întîlnit” pe Bond cînd el era copil iar 007 “ era Roger Moore şi atunci, pot spune că mi-a plăcut, dar nu mai mult decît Superman”. Pe “agentul 007” ca temă dată de TIFF şI Mercedes-Benz : “l-am tratat cu seriozitate, mai ales că nu sunt un fan Bond şi nu prea ştiam nici mitologia lui. Ca rezolvare am mers pe simplitate căci bugetul nu a fost mare. Mi-a fost cam greu să încadrez totul în exact 40 de secunde cum mi s-a cerut, fiind la primul spot.” a mai declarat Sitaru, cîştigător în 2007 al unui “Leopard de Aur”, pentru scurt-metraj, la Locarno.


Radu Muntean consideră că : “ A fost un brief complicat. Să combini Bond, Mercedes şi TIFF în 30 de secunde nu e simplu. În situaţia asta o abordare ludică poate fi soluţia. Nu mă puteam gîndi în mod serios la un actor român care să semene cu oricare din “bonzi” şi să vorbească engleza cu accent british.” Cel care a făcut “Furia” se uita la filmele cu Bond “pe VHS, prin anii 80. Erau hit-uri la vremea aia dar nu pot să spun că am fost fan. După părerea mea e un concept complet datat şi producătorii ar trebui să opreasca seria, înainte să devină cu adevărat penibili. Prezenţa în spotul TIFF a fost ultima încercare de reabilitare a acestui pensionar.”

×
Subiecte în articol: romania sufletul comertului film bond tiff