â¦Scoate coarne bouresti⦠In aceste zile in care, vorba lui Plesu, zoologia a devenit o parte insemnata a antropologiei, nu poti sa nu te gandesti la ce soarta a avut acest bour (bos primigenius) in constiinta nationala.
TEODORA MIGDALOVICI
De la simbol monumental care trimite la zilele facerii Moldovei si la pozitia pe stema nationala - in â92 i s-a distribuit recuperator una dintre cele 4 camari ale inimii vulturului romanesc (il purtam cu totii pe pasaport) - bietul bos primigenius nu mai are azi nimic din gloria de altadata.
Decorativ pe stema si complet inofensiv, a facut familie de cuvinte cu un adjectiv din folclorul copiilor. Cum de a ajuns bourul, acest simbol al fortei coplesitoare, al maiestatii, al piesei rare sa faca, mhm, cariera intr-un cantecel, nu se poate sti. Dar ca acum a cazut de tot in uitare, in favoarea unui verisor de import - bizonul - e prea de tot. Citesc cu stupefactie pe un forum de net care cocheteaza cu industria de comunicare o intrebare voit culta. "E consumatorul un bizon?"La o emisiune care trata subiectul "imaginii care conteaza", un cantaret de rock imi da si exemplu. Cel al unei bizoance (?!) in etate. (Femeia se spalase, zicea el, ca la televizor: pe jumatate de cap cu sampon si pe cealalta cu sapun). Care-o fi mai bizon: publicitarul cu ideea istetei demonstratii, sau biata femeie care 40 de ani vazuse la tv manifestandu-se doar o singura piesa a familiei bovide, necunoscand toata generozitatea mamei natura, de la taurus, la bison bonasus? Cine are coarnele mai bouresti? Amuzatul de lipsa de discernamant a unei generatii "mintite cu televizorul"? Cel care evita evidenta? Caci maicuta batrana, cu braul de lana, oricum "nu intra in target". Cu urechea plecata la cum se vorbeste in media, de multimea cirezilor se sparie gandul. Consumatorul e un bizon?! Probabil ca da, pentru acel bizon napastuit de soarta care nu poate mai mult. Suficient si burtos, politicianul e un bizon pentru elector. Si viceversa! Electorul e prost si incuiat, are comportament de turma. A fost dus cu vorba atatea mandate, mai sta o data! Bizonii sunt in presa - zic vedetele de tot chipul. Rai si nemancati, acesti coate-goale isi varsa hormonii parti pris-ului pe hartie. Dar si de cealalta parte a gardului nu se vad altfel decat blajine pajisti lenes pascute."As! Cititorul? Un bizon! Trebuie sa-i dai mura-n gura. Altfel nu pricepe." Ce nisa? Care castig pe termen lung? Ce succes al marcii prin respectul fata de inteligenta, memoriile si aspiratiile omului, acest "consumator"?
Vorbe goale, limbi streine! "Virtus romana rediviva"?! Ba! Coborati repejor capul de bour de pe stema. Dintr-o fatala neatentie la detaliu - pana la urma de departe amandoi sunt purtatori de bot si coarne - confundam, Doamne fereste, bourul cu bizonul si devine numarul doi simbol national.Citește pe Antena3.ro