x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

O povestire centenara

0
Autor: Teodora Migdalovici 24 Mar 2006 - 00:00
O povestire centenara


Am citit cu nesat, la vremea cand am gasit-o, pe Naomi Klein cu al ei "No logo", si pe Alissa Quart cu al ei "Branded" si, in fine, pe Joel Bakan cu "The Corporation" (Apropo, pe TVR Cultural e un documentar in trei parti, care pleaca de la volumul lui si pe care vi-l recomand cu caldura).

Am citit cu nesat, la vremea cand am gasit-o, pe Naomi Klein cu al ei "No logo", si pe Alissa Quart cu al ei "Branded" si, in fine, pe Joel Bakan cu "The Corporation" (Apropo, pe TVR Cultural e un documentar in trei parti, care pleaca de la volumul lui si pe care vi-l recomand cu caldura). Cartile lor sunt pline de exemple care infiereaza corporatiile, demistificand mitologia secolului al XXI-lea: doctrina marcilor, fie ele de companie au ba. De la promisiunile fara acoperire la gargarologia incontinenta si ipocrizia cea mai crunta, nimic nu le-a ramas nedescoperit acestor autori cu cravasa critica la purtator. Cum ramane deci in picioare un astfel de sistem - corporatia - , daca lucrurile sunt asa de putrede in Danemarca? Simplu, unele structuri care pot sta lejer sub acest statut chiar sunt sanatoase, vesele, performante cand vine vorba de afaceri, prietenoase cu publicul lor, civilizate cu competitia. Toma ce sunt, n-am crezut pana n-am vazut. In Atlanta, locul de bastina al primei marci globale, sensibila la realitatile locale - Coca-Cola - am avut revelatia ca nu toate multinationalele inseamna beton si sticla, ca nu toate corporatiile vampirizeaza societatea sau angajatul si ca generalizarile in necunostinta de cauza sunt cel mai adesea improprii si nedrepte.

Nu stiu ce va imaginati voi despre cum arata Coca-Cola acasa la ea, cum se vorbeste la Coca-Cola si cum iau masa executivii. Ce e afisat pe pereti, cum e mobilierul, cum arata biroul unui director luminat, care a devenit muzeu in miniatura, dupa ce posesorul lui s-a stins din viata. Am fost de curand la domiciliul de peste ocean al acestei venerabile doamne a marcilor, care face anul acesta 120 de ani de pasiune cu publicul ei. A fost o experienta pe care o ai probabil o data in viata. Prima impresie? O fabuloasa sensibilitate la arta, indiferent ca tine de pop culture sau de inceputurile modernismului. Rodin si Picasso sunt acasa la Coca-Cola.

In zona birourilor executive, scarile interioare, luminatoarele, spatiile destinate unei pauze de peste zi sunt conservate dupa tipicul vremurilor de altadata. Fotoliile sunt tapitate cu panzeturi elaborate, pe jos e totul acoperit de un merinos tuns scurt, alb-spumos. Merg din birou in birou si mi se pare ca traiesc un detur in timp, fara sa pierd nimic din confortul contemporan. Colectii de obiecte care cocheteaza cu arta domestica, argintarie, portelanuri fine, boluri sarmante in care se prepara licoarea in farmaciile de acum o suta de ani. Carti vechi, imbracate in piele, produsul muncii unui impatimit de cartografie, o nebunie a miniaturilor rafinate. Premii, timbre, peceti, o colectie de carti postale unicat, al caror desen elaborat se intindea, in termeni de executie, pe durata unui an si ai caror destinatari erau la fiecare Craciun clientii speciali ai companiei. Sa angajezi vreme de patru decenii un desenator talentat, care sa faca in fiecare an alta bijuterie grafica pentru clientii tai, e un foarte pasager detaliu care vorbeste despre relatii personale si personalizate in numita companie. Si, cum bine stim, detaliile fac diferenta. In fine, biroul lui Mr Woodruff, cel care a mizat pe inovatie in anii ’20 - traininguri pentru angajati, sistem de fidelizare a cumparatorului, frumoasa manie a calitatii produsului, in orice chip si orice forma, fie ea dozata sau imbuteliata. Woodruff, sa va reamintesc, e celebrul precursor al globalizarii. A fost unul dintre primii oameni de business care a vazut oportunitatea extinderii unei marci mult dincolo de granite. Gratie lui, generatia lui Tzara, foarte dada, probabil consuma deja in Parisul interbelic licoarea "exhilaranta si racoritoare", nascuta peste ocean. Flor, o cubaneza sarmanta, care in tinerete probabil a zobit multe inimi, astazi asimilata complet culturii sudiste, este ghidul nostru prin muzeul viu din Atlanta. Vorbeste cu o pasiune vizibil netrucata despre legendarul Woodruff. Ce fel de om trebuie sa fi fost, daca, stins din viata, oamenii se refera la el ca la o persoana vie? Si daca fac pelerinaj inspirational la biroul lui, ramas intact din ultima lui zi de viata. Baiat al unuia dintre actionarii majoritari ai companiei, inainte de a ajunge in fruntea ierarhiei la Coca-Cola si-a inceput cariera ca vanzator de camioane la White Motors Company. A avansat acolo din structura in structura, pana a devenit, la 33 de ani, vicepresedinte. Dupa ce a invatat meseria pe usi straine, a venit la compania tatalui, unde a facut minuni. A fost si asta o lectie americana a evolutiei in business-ul adevarat.

Nu doar arta cere sacrificii, ci si educatia in spiritul marilor afaceri. Tot la Atlanta am avut confirmarea ca poti tine 120 de ani o companie in picioare, cu un succes mereu actualizat, daca iei in calcul lucrurile simple: sa nu-ti incalci promisiunile, sa stii nu doar sa iei, ci sa stii si sa oferi. Cu amandoua mainile. Sa te pricepi la oameni si sa-i alegi dupa tipic: sa fie pasionati, sa aiba umor, sa fie complementari unii cu altii si sa traiasca bine cu asta. Nu-i asa ca pare foarte simplu? Asa am inteles mecanismul reprezentarilor despre Coca-Cola si urmaritorul lui, demontat in toate rotitele: de ce inainte de revolutie, de fiecare data cand terminam o sticluta de Pepsi, tot cu gandul la Coca-Cola eram? In mintea mea, Pepsi era o amintire palida, un fel de ruda saraca de la tara a licorii de peste ocean. Pepsi era pentru noi, esticii, in vreme ce Coca-Cola era pentru ceilalti, care aveau apa calda si calatorii libere, sapunuri aromate si parfumuri Madame Rochas, Mercedes si libertate, tigari fine si blugi, si care traiau in tarile tuturor posibilitatilor, unde curgea lapte si miere si era raiul pe pamant. De ce asa? Pai de-asta!
Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului,   coca-cola

 



Mai multe titluri din categorie

Află mai multe detalii despre Casaluimoscraciun.ro de pe pagina Despre noi si povestea noastra

Află mai multe detalii despre Casaluimoscraciun.ro de pe pagina Despre noi si povestea noastra
Încă de la primele semne că vara s-a dus, iar frigul toamnei începe să ăși facă simțită prezența zilnic, copiii încep să intre într-o stare de agitație. Simt că nu mai este chiar atât de mult până la C...

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor
Galerie Foto Președintele Klaus Iohannis s-a vaccinat public, vineri, 15 ianuarie, împotriva COVID-19, deschizând astfel a doua etapă de vaccinare.   În ciuda faptului că evenimentul își propunea să întărească...

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...
Serviciul de email marketing furnizat de