Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Crocodilul care a învins dinozaurii

Crocodilul care a învins dinozaurii

de Adela Cristina Teodorescu    |    03 Apr 2008   •   00:00

Cercetătorii brazilieni au descoperit fosila unei noi specii preistorice de ­crocodil marin, relatează ­Scientific American. Conform părerii specialiştilor, vârsta ­fosilei este de 62 de mlioane de ani, fapt care ­demonstrează că reptilele au supravieţuit ­perioadei de ­dispariţie a ­dinozaurilor, acum 65 de ­milioane de ani. ­Scheletul noii specii, denumită ­”Guarinisuchus munizi” sau “Războinicul mării”, este unul dintre cele mai ­complete descoperite până acum pe ­teritoriul Americii de Sud, printre oase regăsindu-se şi craniul, a cărui formă diferită i-a determinat pe specialişti să catalogheze specia drept una necunoscută până acum. ­Printre alte oase ale ­scheletului se regăsesc fălcile şi o parte dintre vertebrele coloanei ­crocodilianului, care a fost încadrat ca făcând parte din specia Dyrosauridae. “Este o descoperire rară care stă la baza câtorva teorii noi ale evoluţiei”, spune cercetătorul Alexander Kellner, de la Muzeul Naţional al Universităţii Federale din Rio de Janeiro. Acesta a adăugat faptul că, în urma studierii fosilei, a apărut o nouă ipoteză conform căreia ­crocodilienii au înlocuit ­dinozaurii marini (mosazaurii) acum 65 de milioane de ani, în timpul Paleocenului (n.r. – prima epocă a Paleogenului în era Cenozoică), devenind ­astfel cei mai mari prădători marini.

Conform părerii cercetătorilor, crocodilianul pare a fi înrudit cu exemplarele descoperite în Africa, fapt ce indică o altă nouă teorie, ­conform căreia aceste reptile sunt originare din Africa şi au migrat iniţial către America de Sud, înainte de a se răspândi pe coasta nord-americană. Noua specie, Guarinisuchus munizi, a fost denumită după cuvântul indian “Guarani”, care înseamnă “războinic”, alăturat lui “munizi”, în onoarea ­paelontologului brazilian ­Desaldo da Costa ­Barros Muniz, care, deşi nu a ­participat la această descoperire, are în “portofoliu” numeroase alte fosile ­dezgropate de pe coasta de nord a Braziliei. “Unul din motivele pentru care l-am numit războinic este faptul că a supravieţuit fenomenului care a deteriminat dispariţia ­dinozaurilor. Mai mult, ei ­dominau ca prădători, chiar dacă acesta era de dimensiuni relativ mici, având doar trei metri lungime. Ştim însă că dimensiunile nu contează, un exemplu fiind peştii piranha”, a mai spus Kellner.

Fosila, găsită în nord-estul zonei Pernambuco din Brazilia, completează “colecţia” numeroaselor descoperiri ­paleontologice din ultimii ani ale strămoşilor crocodililor din ziua de azi. În luna ianuarie a anului 2008, oamenii de ştiinţă anunţau descoperirea unei fosile aparţinând unei ­reptile de uscat, datând de acum ­aproximativ 80 de ­milioane de ani, pe care o descriau ca pe o posibilă verigă lipsă în lanţul care leagă ­crocodilii preistorici de cei ai timpurilor noastre.

Subiecte în articol: natura