Jurnalul.ro Tech Ştiinţă O ființă preistorică a fost readusă la viață. Cum a supraviețuit 46.000 de ani în Siberia

de Redacția Jurnalul    |    02 Aug 2023   •   23:00
Sursa foto: Hepta

O ființă veche de 46.000 de ani a fost readusă la viață după ce a stat înghețată în Siberia.

Un vierme microscopic de sex feminin a fost decongelat de oamenii de știință. Acesta a început chiar să se reproducă, printr-un proces numit partenogeneză, care nu necesită un partener. A adus deja pe lume peste 100 de alte generații de viermi, potrivit antena3CNN

El a supraviețuit zeci de mii de ani în criptobioză, proces care poate dura oricât și în cadrul căruia toate mecanismele metabolice sunt întrerupte, inclusiv "reproducerea, dezvoltarea și repararea", potrivit Universitatății din Mānoa. Studiul a fost publicat în jurnalul PLOS Genetics.

Cercetătorii  au secvenționat genomul viermelui și au spus că aparține unei specii nedescoperite până acum.

„Acest mic vierme ar putea să primească chiar un premiu Guiness pentru recordul mondial de a fi stat în stare latentă mai multă vreme decât ar fi crezut oricine că e posibil. Faptul că am putut să-i readucem la viață după 46.000 de ani m-a lăsat pur și simplu uluit”, afirmă prof.univ. Teymuras Kurzchalia, unul dintre autorii principali ai studiului.

Cum a trăit zeci de mii de ani

Este prima ființă care a supraviețuit și a reușit să se și reproducă după ce a fost readusă la viață. Până acum, toate celelalte trăiau mai puțin de o lună.

De asemenea, informațiile despre ființe care pot să trăiască prin suspendarea proceselor biologice sunt foarte puține. Tardigradele, nematozii și alte creaturi acvatice microscopice, denumite rotifere, sunt printre puținele despre care se știe că pot să intre în starea de criptobioză.

Cercetătorii au comparat genomurile viermilor preistorici cu rudele lor din prezent, Caenorhabditis elegans, și au observat că aceste două specii au mai multe gene în comun. Majoritatea dintre ele au legătură cu mecanisme de supraviețuire în condiții extrem de dure. Acest fapt este cu atât mai interesant cu cât speciile actuale de viermi se găsesc în zone temperate.

Autorii studiului spui că această descoperire arată că starea de criptobioză în locuri precum permafrostul, le dă posibilitatea unor specii de nematode să rămână vii timp mai de mai multe ere geologice.

„Aceste constatări au implicații pentru înțelegerea noastră asupra proceselor evoluționiste. Generațiile se pot întinde de la zile la milenii, iar supraviețuirea pe termen lung a unor indivizi din unele specii înseamnă că pot fi restabilite linii de descendență dispărute”, afirmă aceștia.

Subiecte în articol: siberia vierme preistoric criptobioza