Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Veşti proaste pentru cei care nu dorm suficient. Lipsa somnului poate provoca leziuni ale creierului

19 Mar 2014   •   15:00
Sursa foto: Veşti proaste pentru cei care nu dorm suficient. Lipsa somnului poate provoca leziuni ale creierului

Ideea larg răspândită că se poate recupera o noapte pierduta dormind mai mult în timpul zilei pare a fi un mit, a declarat neurologul Sigrid Veasey de la Universitatea din Pennsylvania, intr-un studiu publicat in aceasta saptamana, in Journal of Neuroscience. Privarea de somn pe termen lung afectează grav creierul chiar și după câteva zile de somn de recuperare, spune Veasey, iar dacă situaţia persistă, pot apărea leziuni cerebrale.

Testele au fost efectuate de Veasey si colegii sai de la Universitatea Pennsylvania pe soareci de laborator, stabilindu-le un program de somn haotic. Rozatoarele au fost lasate sa doarma si apoi trezite la anumite intervale de timp, apoi oamenii de ştiinţă au analizat procesele cerebrale. Mai exact, un grup de celule nervoase, spun ei, este asociat cu vigilenta si functia cognitiva, locus coeruleus. Analizând celulele respective, au descoperit leziuni ale acestora. "În urma experimentului, şoarecii au pierdut 25% din neuroni", a spus Veasey.

Explicaţia ar fi următoarea: Celulele nervoase au reacționat, producând o anumită proteină, denumita "Sirtuin de tip III", în scopul energizării și protecţiei lor.  Însă, atunci când lipsa somnului devenine un obicei, reacțiea nu mai are loc. Astfel, după doar câteva zile de lipsă a somnului, celulele încep să moară într-un ritm accelerat.

"Descoperirea că, pe termen lung, lipsa somnului poate duce la moartea celulelor creierului este o premieră. Nimeni nu a crezut că creierul ar putea fi afectat ireversibil de lipsa somnului", a spus Veasey.

Subiecte în articol: lipsa somn leziuni creier