Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Noi descoperiri despre dinozauri. S-a aflat perioada în care au dispărut de pe pământ

25 Feb 2022   •   17:50
Sursa foto: Sursa: Hepta

Epoca dinozaurilor a luat sfârșit în timpul primăverii boreale, produsă după căderea pe pământ a unui asteroid uriaș. Acest lucru s-a întâmplat în urmă cu 66 de milioane de ani, arată un studiu al cercetătorilor de la Universitatea Uppsala din Suedia, citat de AFP.

Aflarea momentului când aceștia au dispărut este importantă pentru a înțelege cum au supraviețuit celelalte specii.

Nu se știe anul în care a căzut asteroidul care a format craterul Chicxulub din Peninsula Yucatan, din Mexic dar evenimentul a dus la catastrofe care au produs și tulburări climatice. Acesta a marcat însă sfârșitul epocii cretacice și a dinozaurilor.

Cercetarea a fost coordonată de prof.univ. Melanie During şi expertul în vertebrate Dennis Voeten, care au reuşit să scoată la iveală aceste date studiind fosilele de pești.

În statul Dakota de Sud, din SUA, există situl Tanis care deține specii fosilizate într-un val mareic provocat de cutremurul de amploare provocat de căderea asteroidului. Aici au fost cercetate fosilele a 3 sturioni și 3 pești-spatulă prin raze X. Așa s-a stabilit că peștii au murit în timpul episodului mareic, care a fost îmnsoțit de o ploaie de particule de sticlă. Peștii ar fi pierit în circa 15-30 de minute de la impact și au fost descoperite în branhiile lor particulele de sticlă.

"Celulele osoase ale peștilor erau relativ mici, dar tocmai începeau să crească din nou, ceea ce coincide cu primăvara", a explicat Dennis Voeten. Această observaţie a fost confirmată prin analiza concentraţiei în oase a unui izotop al moleculei de carbon, care creşte în funcţie de cantitatea de plancton din alimentaţie, diferită în funcţie de sezon.

"Peştii au murit primăvara, iar domnia dinozaurilor s-a încheiat primăvara", a spus Melanie During.

Impactul asteroidului asupra pământului a fost echivalent cu zeci de miliarde de bombe atomice, ca cea de la Hiroshima. Pe termen scurt au murit toate viețuitoarele din apropiere și au izbucnit incendii la distanțe mari. Pe termen lung, s-a instalat iarna nucleară care a durat mulți ani deoarece a fost degajat mult sulf și praf în atmosferă care a împiedicat ca razele solare să ajungă pe planetă.

A dispărut astfel vegetația iar ierbivorele, precum dinizaurii sauropozi, au murit prin înfometare. Cea mai afectată a fost fauna din emisfera nordică, care se afla în perioada de reproducere întrucât se afla în sezonul de primăvară. Însă în emisfera sudică era toamnă, ceea ce a provocat hibernarea mai multor specii, motiv pentru care fauna și flora din S-a emisfera sudică și-a revenit mai rapid.

Subiecte în articol: dinozauri