Jurnalul.ro Tech Ştiinţă O nouă DESCOPERIRE aruncă în aer teoriile despre evoluţia umană! Elementul-cheie, un craniu vechi de 1,8 milioane de ani (VIDEO)

21 Oct 2013   •   12:56

O echipă internaţională de oameni de ştiinţă condusă de David Lordkipanidze, un paleoantropolog de la Muzeul Naţional din Georgia, a petrecut opt ani de zile studiind un craniu datând de acum 1,8 milioane de ani ce a fost descoperit în Georgia, în 2005. Descoperirea făcută de cercetători ar putea rescrie istoria evoluţionară a genului Homo, informează descopera.ro.

Potrivit experţilor, se pare că istoria noastră este una mai simplă, cu mai puţine specii ancestrale. Fosilele diverse descoperite până acum – cele care sunt astăzi clasificate drept specii diferite, cum ar fi Homo habilis, Homo erectus şi altele – ar reprezenta, de fapt, o variaţie între membrii unei singure specii. Cu alte cuvinte, aşa cum oamenii arată diferit unul faţă de celălalt în ziua de astăzi, tot aşa hominizii timpurii arătau diferit unul de celălalt, iar această neasemănare a oaselor pe care le-au lăsat în urmă ar fi păcălit oamenii de ştiinţă să creadă că fac parte din specii diferite. Aceasta este concluzia la care au ajuns oamenii de ştiinţă, iar rezultatele cercetării lor au fost publicate în prestigiosul jurnal Science.

Elementul cheie al acestei descoperiri uriaşe îl reprezintă un craniu excavat în 2005 şi cunoscut sub numele de Craniul 5, pe care oamenii de ştiinţă l-au descris drept „primul craniu de hominid adult conservat în întregime” cu o asemenea vechime. Spre deosebire de alte fosile ale genului Homo, craniul prezenta mai multe trăsături primitive: o faţă lungă, similară maimuţelor, diniţi mari şi o cutie craniană redusă, cam cât o treime din spaţiul pe care îl are un om modern. Acest lucru a confirmat că, în ciuda unor ipoteze contrare, hominizii timpurii nu aveau nevoie de creiere mari pentru a părăsi Africa.

Descoperirea Craniului 5 lângă rămăşiţele altor patru hominizi în Dmanisi, un sit din Georgia bogat în urme ale celor mai timpurii călătorii hominide în Eurasia, a oferit oamenilor de ştiinţă oportunitatea de a compara şi contrasta trăsăturile fizice ale strămoşilor care au trăit în aceeaşi locaţie şi în jurul aceleiaşi perioade de timp.

Dr. Lordkipanidze şi colegii săi afirmă că diferenţele dintre aceste fosile nu erau mai pronunţate decât cele observate între oricare cinci oameni moderni sau cinci cimpanzei. Hominizii care au lăsat aceste fosile în urmă, subliniază specialiştii, erau foarte diferiţi unul de celălalt, dar continuau să fie membri ai aceeaşi specii.

Mai multe amanunte pe www.3dots.ro