Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Peştii care au lăsat omul în viaţă

Peştii care au lăsat omul în viaţă

de Anca Aldea    |    23 Mai 2010   •   00:00
Peştii care au lăsat omul în viaţă
5720-120969-untitled1.jpgExtincţia unor specii nu este neapărat o veste proastă. Echilibrul biodiversităţii se reglează până la urmă, permiţând altor specii noi să se formeze şi să evolueze. Aşa s-a întâmplat, de pildă, în urmă cu aproximativ 360 milioane de ani în urmă, când majoritatea speciilor au fost decimate.

Animale uriaşe şi prădători desăvârşiţi trăiau în acele vremuri ("perioada devoniană") în apele Terrei: de exemplu, monştri marini de aproape zece metri lungime, acoperiţi cu plăci osoase şi denumiţi astăzi de specialişti Dunkeostene (foto), sau înfiorătorii peşti cu patru picioare (sarcopterigieni).

Oamenii de ştiinţă nu au reuşit să se pună de acord asupra fenomenului care a provocat extincţia speciilor din devonian, însă acest cataclism este considerat unul dintre cele cinci cele mai importante evenimente petrecute vreodată pe Terra, scrie presa de specialitate, citată de AFP.

Potrivit unor păreri, extincţia ar fi putut fi cauzată de formarea unor gheţari, care au scăzut în mod dramatic nivelul apelor oceanice. Alţi cercetători cred că apariţia pe Terra a primelor păduri a produs schimbări atmosferice catastrofale.

"Aproape că aproape totul a fost măturat de pe faţa Pământului. Puţine specii au rămas şi şi-au revenit în mod spectaculos. Altele însă au dispărut, lăsând locul unor specii cu totul noi", explică profesorul Lauren Sallan de la Universitatea din Chicago, citat de revista Proceedings of the National Academy of Sciences.
O lume nouă şi diferită a apărut pe Terra - specii de mamifere pe care le cunoaştem astăzi, păsări şi reptile. Mai târziu, au apărut şi oamenii.

Subiecte în articol: zoom