Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Secretele îmbătrânirii, descifrate de oamenii de ştiinţă

Secretele îmbătrânirii, descifrate de oamenii de ştiinţă

14 Noi 2011   •   21:00
Secretele îmbătrânirii, descifrate de oamenii de ştiinţă

Oamenii de stiinta incep sa descifreze mecanismele biologice complexe ale imbatranirii si spera ca recentele progrese inregistrate in cadrul cer­ce­ta­rilor sa se finalizeze cu tratamente prin care imbatranirea si patologiile sale sa intarzie sau chiar sa fie re­ver­si­bile, scrie AFP, citata de Agerpres.

"Cred ca se intrevede o schimbare majora in eforturile terapeutice de tratare a bolilor legate de varsta", spune dr Norman Sharpless, profesor de medicina la Universitatea din Carolina de Nord, evocand doua studii realizate recent in Franta si in Statele Unite. Un studiu francez, condus de Jean-Marc Lemaitre de la Institutul de genomica functionala si publicat la sfarsitul lunii octombrie, a demonstrat ca celule ale persoanelor centenare se pot reprograma in celule stem, stergand semnele varstei, do­ve­dind astfel ca imbatranirea este re­versibila. "Este un progres major", apreciaza dr Sharpless, "pentru ca multe boli legate de varsta – cancer, pro­bleme cardiovasculare sau Al­z­hei­mer – vor putea fi combatute de me­­dicina regenerativa". Cercetatorul sub­liniaza in schimb "greutatea de a pune la punct, in aceasta faza, tera­pii celulare", adaugand ca sunt in curs de desfasurare mai multe experi­men­te clinice.

La sfarsitul anului 2010, un studiu american desfasurat la Centrul pentru combaterea cancerului "Dana-Farber" din Boston pe soareci de­mons­trase deja ca imbatranirea poate fi inversata la animale prin tratarea lor cu o enzima care exista natural in organismul uman si care protejea­z­a sau repara telomerii – capetele cromozomilor –, a caror scurtare determina imbatranirea celulara.

Un alt studiu american realizat pe soareci modificati genetic, publicat la inceputul lui noiembrie in re­vista britanica Nature, arata ca elimi­na­rea celulelor imbatranite, care nu se mai regenereaza si se acumuleaza cu varsta, ar preveni sau intarzia apa­ritia efectelor imbatranirii. "Elimi­nand aceste celule si ceea ce pro­voa­ca ele se poate rupe legatura intre me­ca­nismele imbatranirii si pre­dis­po­zitia pentru boli cardiovasculare, can­cere si dementa", spune dr James Kirkland de la Mayo Clinic din Minnesota (nord), coautor al studiului. "Cred ca aceste ultime doua studii – din Franta si Statele Unite – dau sperante in privinta viitorului", a declarat AFP dr Judith Campisi de la Institutul de cercetari asupra imbatranirii din Universitatea California.

Subiecte în articol: genom imbatranire