Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Vise pe ecran

Vise pe ecran

de Adela Cristina Teodorescu    |    10 Ian 2009   •   00:00

Ni se întâmplă să visăm şi să nu putem să redăm în cuvinte ceea ce "am văzut" în timpul somnului. Progresele înregistrate în cercetarea fenomenului ne vor oferi în curând posibilitatea să ne creem o bază fizică de date cu imaginile din vise.

Oamenii de ştiinţă japonezi au reuşit să pună la punct o tehnologie performantă cu ajutorul căreia, în viitor, vor putea fi pot fi afişate pe un ecran imagini... din vise, scrie presa britanică.

DISPOZITIV. Cercetătorii au construit un dispozitiv care poate procesa imaginile văzute de o persoană în timpul visului şi apoi le derulează pe ecranul unui computer. "Este prima dată în lume când a fost posibilă vizualizarea imaginilor pe care le văd oamenii, direct din activitatea cerebrală”, a spus purtătorul de cuvânt al Laboratoarelor de Neuroştiinţă Computaţională ATR din Kyoto.

INVESTIGARE. Tehnologia are la bază investigarea imaginilor înregistrate de retina ochiului uman şi trimise, ulterior, în creier, sub formă de impulsuri electrice, oamenii de ştiinţă cercetând modul în care sunt captate aceste semnale şi apoi reconstruite în scoaraţa cerebrală. În cadrul experimentului, subiecţilor li s-au arătat fotografii conţinând cele şase litere ale cuvântului "neuron”, cercetătorii măsurând activitatea cerebrală a persoanelor testate în timpul derulării acestor imagini.  Cu ajutorul noii metode de investigare, literele au fost reconstruite din impulsurile trimise în scoarţa cerebrală şi afişate, în ordinea prezentării lor, pe ecranul unui monitor de computer. "Prin aplicarea acestei tehnologii, poate deveni posibilă înregistrarea şi redarea imaginilor subiective pe care oamenii le percep ca fiind vise”, a mai spus purtătorul de cuvânt al centrului de cercetare.

CITITORUL DE GĂNDURI
Un studiu desfăşurat anterior celui efectuat de cercetătorii japonezi arăta că în curând maşinăriile computerizate ar putea înţelege gândurile oamenilor deoarece pot fi programate să anticipeze ceea ce trece prin mintea fiinţelor umane. Cercetătorii americani de la Universitatea Carnegie-Mellon din Pittsburg, SUA, au construit un sistem pentru computere cu ajutorul căruia aceste maşini pot prezice cu claritate modul în care reacţionează creierul atunci când unui subiect i se transmite verbal un substantiv. "Înţelesul cuvântului  măr se transmite în zonele creierului responsabile cu simţurile gustului şi mirosului", a spus cercetătorul Tom Mitchell, explicând că, pe baza identificării zonelor din creier care interpretează substantivele în formă fizică, computerul "a fost învăţat” să recunoască 60 de reacţii mentale ale oamenilor la auzul unor cuvinte.

Subiecte în articol: special