Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Zomm pe net

Zomm pe net

08 Noi 2007   •   00:00

Ştiai că apa potabilă reprezintă numai trei procente din rezerva de apă a Planetei Albastre, iar trei sferturi din aceasta este ingheţată? Te-ai intrebat vreodată ce trebuie să faci cănd intălneşti un urs, in afară de a da bir cu fugiţii? Acest site conţine o gamă variată de explicaţii şi răspunsuri la intrebări despre cum funcţionează "lucrurile" in domenii variate precum ştiinţele pămăntului, spaţiu cosmic, inginerie sau armată. Citeşte in secţiunea ştiinţelor naturale despre evoluţia vieţii, viitorul clonării şi criogenie cu ajutorul explicaţiilor insoţite de fotografii şi filme şi află despre magia fenomenelor "neexplicate" in secţiunea "Fizică".

Kinsman Physics Production expune o serie de fotografii ştiinţifice structurate pe categorii precum fizică, natură, medicină şi tehnologie. O parte dintre aceste fotografii prezintă forma obiectelor şi organismelor studiate cu raze x sau infraroşu. Unele dintre cele mai interesante colecţii sunt cele cu fotografii ale fulgilor de zăpada şi cele ale mineralelor, fosilelor şi ale apei in mişcare.

Autorul site-ului propune o călătorie interactivă in interiorul unui stup virtual de albine. Doar cu ajutorul mouse-ului afli cum construiesc albinele structuri interioare elaborate, in scopuri bine definite, cum işi ingrijesc larvele, unde depozitează mierea, cine este responsabil de micile armate cu funcţii specializate şi căt de importantă este polenizarea atăt pentru albine, căt şi pentru recolte.

O explicaţie, in maniera "lejeră", a teoriei relativităţii elaborată de Albert Einstein arată, printr-o interfaţă interactivă, cum a găndit omul secolului celebra formulă E=mc2 şi ce inseamnă ea. Cel mai important, există şi varianta explicativă fără formule matematice. Ciudata şi constanta viteză a luminii, noţiuni de electricitate şi magnetism, dilatarea timpului şi paradoxul polilor Pămăntului, toate fără cifre sau formule greu de digerat.

Cu şi despre lilieci, o colecţie ce cuprinde informaţii despre modul de viaţă al acestor zburătoare de noapte. Numeroase grafice care prezintă diferenţele de comportament, modul in care se orientează şi timpul in care işi incep activitatea fiind diferite de la specie la specie. Citeşte despre cum şi cu ce se hrănesc liliecii pentru a vedea ce au in comun cu fluturii şi albinele şi află ce inseamnă un an calendaristic in viaţa acestor mamifere. Urmănd indicaţia "lilieci plus plante inseamnă oxigen, medicină şi joburi", autorii propun o serie de link-uri care, accesate, te pot ajuta să completezi cunoştinţele despre aceste animale.

Plimbă-te pe Lună stănd in faţa monitorului. Un site ce are in structură explorări cu scop observaţional ce oferă surprize la fiecare pas şi un atlas interactiv. Calendarul dă posibilitatea alegerii datelor pentru a studia intămplările neobişnuite din nopţile selectate. Glosarul cu termeni specifici este un instrument util, iar tururile sunt ilustrate de imagini atent selectate insoţite de date informative.

Care este starea vremii in spaţiul cosmic? Cum afectează ea planeta Pămănt? Consultă acest site interactiv şi poţi afla cum să iţi faci propriul grafic meteo după ce citeşti despre aurore, magnetosferă, văntul solar şi "fisurile" prin care soarele eliberează gaze fierbinţi. Află cum fenomene ce au loc la distanţe de mii de ani lumină de planeta noastră provoacă reacţii in centrul Pămăntului.

Există momente in care cerul se transformă intr-un ecran imens pe care se desfăşoară filme in toată regula. Acest site iţi prezintă fotografii ale norilor in diferite ipostaze, şi interpretări surprinzătoare ale acestora. Uită-te cu atenţie şi observă dacă ceea ce vezi coincide cu ceea ce şi-a imaginat autorul, iar dacă nu, caută-le in fotografiile care te "plimbă" cu ajutorul formei de la lumea insectelor pănă in preistorie. Este posibil să descoperi sania lui Moş Crăciun, armate de OZN-uri sau doar doi nori care dansează.

Subiecte în articol: zoom pe net