x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget 2012 şi România transmisiei digitale

2012 şi România transmisiei digitale

de Cristian Ionescu    |    09 Feb 2009   •   00:00

Toate receptoarele noi de televiziune vândute începând cu anul 2012 trebuie să aibă încorporate decodoare care asigură recepţionarea programelor tv emise în format digital.



Această obligativitate face parte dintr-un proiect al Ministerului Comunicaţiilor, lansat spre consultare publică pentru adoptarea "Documentului de politică şi strategie privind tranziţia de la televiziunea analogică la cea digitală şi implementarea serviciilor multimedia digitale la nivel naţional". În conformitate cu obligaţiile asumate în raporturile cu Uniunea Europeană, Guvernul României a decis implementarea serviciilor de televiziune digitală terestră la nivel naţional şi finalizarea procesului de eliminare a serviciilor de televiziune analogică, până la 1 ianuarie 2012.

Optimizând utilizarea spectrului, prin intermediul tehnologiilor valabile prin standardele  DVB-T (transmisie digitală terestră), DVB-T2 şi DVB-H şi al metodelor de comprimare MPEG2 şi MPEG4, se deschide drumul spre o nouă dezvoltare a perspectivelor beneficiarilor, publici şi privaţi. Acest lucru a apărut în primul rând ca o necesitate de a transmite mai multe posturi de televiziune într-o calitate superioară, în acelaşi spaţiu spectral necesar unui singur program transmis analogic, în condiţiile în care spectrul de frecvenţe este o resursă limitată ce trebuie exploatată într-un mod raţional.

Conform acestor normative, până la 1 ianuarie 2012, toate transmisiile analogice actuale vor trece în format digital, realizându-se astfel "switch-off-ul" transmisiilor analogice. Acest proces va atrage după sine două componente: pe de o parte, toate posturile de televiziune (posturi publice cu acoperire naţională, posturile private cu acoperire naţională şi posturile locale) vor fi obligate să modernizeze reţeaua de emiţătoare în noul format, iar pe de altă parte să înceapă producerea şi comercializarea echipamentului de recepţie.

Receptorul DVB-T poate fi un decodor încorporat în televizor sau un echipament de sine stătător (set-top-box). Acesta nu este doar un simplu receptor tv deoarece în afară de programe de televiziune sunt recepţionate şi programe de radio, precum şi alte servicii interactive. Formatul digital permite inclusiv vizionarea programelor PPV (Pay Per View), care reprezintă vizionarea la cerere a unor filme sau evenimente programate şi plata doar a acestor servicii.

Specificaţia DVB-H a fost dezvoltată în iunie 2004 pentru accesarea serviciilor DVB de pe dispozitive portabile cu baterii cum ar fi telefoanele mobile, PDA-uri etc. DVB-H, un standard derivat din DVB-T, special pentru recepţia mobilă, combină emisia cu un set de măsuri pentru a se asigura că receptorii-ţintă pot opera în mişcare şi de pe dispozitive alimentate de baterie. În România este necesară urmărirea cu atenţie a evoluţiei şi tendinţelor pieţei, pentru a se putea lua o decizie corespunzătoare pentru introducerea serviciilor de tip DVB-H.

Întreaga piaţă a publicităţii tv din România a fost estimată la 520 milioane de euro, conform cifrelor nete din 2007, potrivit Alpha Cont Mediatrack. Veniturile totale încasate din publicitate ale principalelor trei canale tv din ţară au scăzut substanţial, de la 48,7% în 2004 la 40% în 2006. Creşterea cheltuielilor pentru publicitate a fost pusă pe baza presiunii costurilor de producţie. Aceste presiuni au fost în mare parte declanşate de creşterea costurilor pentru drepturile de autor (în toamna lui 2005, Guvernul a mărit taxa plătită Corpurilor Colective de Protecţie a Drepturilor de Autor din subordinea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, ORDA) şi de introducerea în 2005 a TVA pe drepturile de difuzare a filmelor. Din totalul populaţiei care depinde exclusiv de antena terestră pentru recepţionarea serviciilor de televiziune, aproximativ 38% se găsesc în mediul urban şi 62% în cel rural.

Recepţia prin cablu este vast extinsă (în aproape 50% din gospodării). Bine dezvoltată, reţeaua de cablu este împărţită între cei doi mari operatori RCS-RDS şi UPC România. În decembrie 2006, UPC România şi RCS-RDS se aflau pe poziţii de egalitate în cadrul pieţei de cablu. Emisia prin satelit este încă în dezvoltare, cu peste 25% din gospodării echipate să primească astfel semnalul. În prezent, există cinci platforme: DigiTV (RCS-RDS), FocusSat (UPC), Max TV (DCS), Boom TV (DTH Television Group) şi Dolce (Romtelecom).

În ultimii trei ani, o dezvoltare majoră a emisiilor de televiziune terestră a condus la acordarea a 62 de licenţe pentru televiziuni locale şi 53 de licenţe radio locale. Acest fapt a dus la mijlocul anului 2007 la 662 de staţii de emisie radio şi 260 de staţii de emisie tv pentru servicii locale, făcând România "a doua piaţă de posturi locale ca mărime din Europa Centrală şi de Est".

×
Subiecte în articol: IT romania televiziune