Cu câţiva ani în urmă, prin sintagma „cumpărături inteligente” regăseam o mulţime de informaţii despre cărucioare high-tech introduse în hypermarketuri din SUA, Asia sau Australia. Era vorba despre cărucioare echipate cu monitor, modem wireless, cititor de card-uri, echipamente care se conectau la un server al hypermarketurilor. Au trecut anii şi, în ciuda fanteziilor optimiste ale inginerilor, nu am ajuns să trimitem la cumpărături un roboţel comandat prin SMS. Recunoaştem o politică a paşilor mărunţi, cu accent pus mai mult pe comerţul electronic prin intermediul site-urilor şi card-urilor bancare. Şi totuşi lucrurile nu stau pe loc nici pentru magazinele clasice.
Conform unui studiu Cisco, cumpărătorii şi-ar dori să combine experienţele de cumpărare tipice magazinelor Web cu cele tipice magazinelor fizice, creând astfel „mashop”-uri: amestec („mash up”) al lumii virtuale cu cea fizică pentru a crea o nouă modalitate de a face cumpărături. Crearea experienţelor „mashop” îi va face pe comercianţi să introducă tehnologii precum afişaje interactive digitale, asistenţi video, tehnologii în jurul reţelor de socializare şi reţele Wi-Fi care permit cumpărătorilor să rămână conectaţi în magazin la persoane în care au încredere. Nu mai este un secret faptul că parte importantă din populaţie foloseşte internetul pentru a se informa înainte de a lua decizia de cumpărare.
Electrocasnice conectate la internet
Aplicarea etichetei de „electrocanice high-tech” presupune azi şi integrarea tuturor echipamentelor într-o reţea casnică inteligentă. Vorbim despre produse casnice care pot fi controlate şi monitorizate direct de pe telefonul mobil. În cadrul expoziţiei CES din Las Vegas, compania coreeană LG a prezentat o serie de astfel de electrocasnice, bazate pe tehnologia Thinq. Astfel, un cuptor inteligent (foto) poate să descarce reţete de pe net, frigiderul ajută consumatorul să ţină o evidenţă strictă a alimentelor pe care le are în el, iar aspiratorul robotic Hom-Bot nu doar curăţă locuinţa, ci o şi păzeşte atunci când proprietarii sunt plecaţi de acasă.