x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Gamerii români, între joaca pe bani şi bani pe bunuri virtuale

Gamerii români, între joaca pe bani şi bani pe bunuri virtuale

de Alexandru Radescu    |    20 Feb 2012   •   15:31
Gamerii români, între joaca pe bani şi bani pe bunuri virtuale

Pe piata jocurilor video din Romania au crescut cheltuielile, per ansamblu, asistam la o ascensiune a jocurilor free2play iar gamerii profesionisti s-au remarcat la mai multe competitii internationale desfasurate in 2011. De asemenea, se evidentiaza o piata “neexploatata' pentru telefoane medium si low-end cu SO Android.

“E foarte greu de estimat o cifra apropiata de realitate, pentru ca in 2011 au existat extrem de multi jucatori romani care si-au cumparat jocurile in format digital direct de pe site-uri din afara Romaniei sau au cumparat moneda virtuala in jocuri free2play direct pe site-urile jocurilor pe care ei le joaca, deci nu am cum sa am acces la acele sume. Dar, plecand de la o parere unanima ca piata de jocuri a fost in 2010 de 15 milioane euro si adaugand faptul ca noi am crescut cu peste 10%, cred ca o cifra in jur de 17 milioane pare foarte aproape de realitate', a declarat pentru Jurnalul National Silviu Stroie, General Manager Computer Games Online.

Sintagma “free2play' se refera la jocurile disponibile online, cu acces gratuit, gamerii trebuind insa sa plateasca pentru detalii extra (design personalizat, forte “speciale' pentru un personaj mai puternic, accesorii, server premium etc.) Referindu-ne strict la cheltuielile interne pe jocuri video (fara partea hardware, accesorii etc), estimarea lui Mihail Stegaru, Product Manager RHS Gaming Business Unit, arata ca piata locala s-ar fi ridicat la o valoare de 7 milioane de euro in 2011, posibil sa atinga 8 milioane de euro in 2012. “PC-ul ramane platforma principala de gaming din Romania (insa nu pentru multa vreme). Estimez ca 2012 va fi anul in care jocurile de PC nu vor mai acoperi mai mult de 50% din piata (ca numar de unitati vandute; ca valoare, sunt deja sub 50%). In termeni de numar de unitati, vorbim de un total de pana la 100.000 de jocuri pentru PC vandute in Romania, la o valoare de aproximativ 3 milioane de euro', a precizat pentru Jurnalul National “Mike' Stegaru.


Managerul General de la Computer Games spune ca retailul traditional este in suferinta, fiind momentul unor schimbari radicale. “Daca vedem ce se intampla in retail (multe magazine inchise sau intrate in insolventa), e clar ca declinul retailului in industria de jocuri va fi foarte abrupt in acest an. Dupa toate jocurile free2play care vor fi lansate in Romania in acest an, cu siguranta ca doar cele mai mari titluri (Diablo3, Starcraft2 – Heart of the Swarn) vor mai putea face vanzari in retail', avertizeaza Stroie.

Razboiul consolelor

In ceea ce priveste “razboiul' consolelor, Stegaru arata ca PlayStation a preluat conducerea, cu aproximativ 50% din vanzari. “Consolele Nintendo au o cota de piata in usoara scadere, cu aproximativ 40%. Xbox 360 detine o cota estimata de 10% in acest moment, insa cel mai probabil va creste in 2012, in detrimentul celorlalte console'.
Stroie are o viziune proprie in ceea ce priveste piata consolelor din Romania.
“Cea mai vanduta consola in Romania este XBOX360, pentru ca pirateria pe XBOX360 exista de mult timp. La un nivel destul de apropiat este Nintendo Wii, care a beneficiat de vanzari foarte bune imediat dupa ce a fost lansata. Pe ultimul loc este PS3, care o perioada lunga de timp a avut un pret foarte ridicat, iar jocurile de pe PS3 nu se puteau pirata. Ca si pe PC, pirateria joaca un rol la fel de important si pe console'.
La sfarsitul lunii martie a anului trecut, pe piata din Romania a fost adusa si consola Nintendo 3D, care nu mai necesita purtarea ochelarilor speciali pentru gaming.
“Succesul consolei Nintendo 3DS a fost limitat nu doar in Romania, ci pe intregul glob. Aparent, gamerii (mai ales cei “casual' – target-ul principal Nintendo) nu sunt pregatiti pentru 3D. Inca.' explica oficialul RHS.

Performante la competitii internationale

2011 a fost presarat cu succese pentru gamerii profesionisti din Romania. La ultima competitie internationala a anului trecut, doar fanaticii gameri din Coreea de Sud au lipsit Romania de prima pozitie in finala DreamHack Winter, cel mai mare festival digital din lume (Jönköping, Suedia, 24-27 noiembrie).

“Gamerii romani au participat la 4 competitii internationale in 2011 (WCG 2011, IESF 2011, SEC 2011, DreamHack Winter 2011) si au avut niste rezultate remarcabile (Locul 3 la Starcraft2 la DreamHack Winter 2011, Locul 3 pe natiuni la IESF 2011, Locul 5 la Counter-Strike la WCG 2011)', recapituleaza Silviu Stroie. “Pentru 2012 vor participa la aceleasi competitii iar spre sfarsitul anului vom organiza la Bucuresti cel mai mare eveniment de sport electronic organizat vreodata in Europa de Est, cu premii in bani foarte mari si cu participare globala, cu jucatori din Corea de sud si America de Nord', anunta Stroie.

Dar avem o piata si pentru smartphone

Dintr-o discutie despre piata jocurilor video nu poate lipsi segmentul terminalelor mobile. “Din cauza lipsei de adaptare la noile conditii de piata (si nu a crizei, cum s-ar putea crede), industria jocurilor a cunoscut un usor declin in ultimii ani. Printre altele, valul imens pe care l-a reprezentat aparitia Android-ului a fost cu siguranta unul neasteptat si este inca neabordat de catre jucatori candva mari in acest domeniu', a declarat pentru Jurnalul National Sebastien Givry, Directorul de Vanzari Gameloft pentru Orientul Mijlociu, Africa de Nord si Europa de Sud si Centrala. “Cu toate acestea, in 2012 ne asteptam la o crestere pe piata, in principal prin intermediul magazinelor producatorilor, care vin cu o oferta simpla, usor accesibila si completa – atat in ceea ce priveste aplicatiile, cat si jocurile, dar si alt tip de continut. Plata prin intermediul operatorului se va dovedi de bun augur, asa cum o dovedeste deja piata din SUA', spune oficialul Gameloft.

Se remarca o piata “neexploatata' pentru telefoane medium si low-end cu SO Android. “Romania este in continuare o piata in care licente cum sunt Real Football, Asphalt, Spiderman sau Dungeon Hunter continua sa fie in fruntea vanzarilor. Insa odata cu deschiderea acestui nou “ecosistem' al telefoanelor medium si low-end, ne asteptam ca noi tipuri de consumatori sa apara pe piata, consumatori pentru care continutul cu caracter social, interactiv sa devina mult mai important. Jocuri precum Green Farm sau Fantasy Town se bucura déjà de mare success pe piete mai mature', arata Sebastien Givry.

In ceea ce priveste lansarile din 2012, “jocuri ca Real Football 2012, Dungeon Hunter 3 si update-uri pentru Order and Chaos ii vor incanta enorm pe fanii Gameloft', promite dezvoltatorul de jocuri care a inregistrat vanzari de 164,4 milioane milioane in 2011, cu 17% mai mult decat in anul precedent. In Europa s-au realizat 30% din vanzarile Gameloft, 29% in America de Nord iar restul de 41% au provenit din alte tari.

×