După introducerea portabilităţii numerelor iată că o altă problemă spinoasă a pieţei telecom se apropie de rezolvare: deblocarea legală a telefoanelor.
Potrivit unei decizii a Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii, furnizorii vor avea obligaţia de a asigura, la cererea utilizatorilor, deblocarea oricărui terminal achiziţionat împreună cu serviciile de comunicaţii şi codat pentru a funcţiona numai în reţeaua unui anumit furnizor. Deblocarea se va face gratuit dacă perioada minimă obligatorie de rămânere în reţea stabilită prin contract s-a terminat. Dacă utilizatorul cere deblocarea înainte de sfârşitul perioadei minime prevăzute în contract, furnizorul are obligaţia de a face deblocarea, dar numai în condiţiile în care obligaţiile pe care utilizatorul şi le-a asumat prin contract au fost îndeplinite (achitarea unor diferenţe de preţ sau penalităţi de reziliere). Această obligaţie va viza în principal telefoanele mobile, dar se aplică şi în cazul celorlalte terminale “captive” într-o reţea (modem, card de date etc). Deblocarea ar trebui să se realizeze în maximum 5 zile lucătoare de la înregistrarea unei cereri în acest sens. Până pe 20 februarie se primesc observaţii şi propuneri la ANC iar decizia va intra în vigoare, cel mai devreme, spre sfârşitul lunii martie.
COMPLICAT
Se pare că această decizie a ANC-ului i-a luat prin
surprindere pe principalii operatori: atât Orange
cât şi Vodafone studiază proiectul şi vor reacţiona ulterior. Cosmote însă
spune că nu comercializează (direct sau prin parteneri) terminale codate. Totuşi,
procedura nu este simplă având în vedere că unele terminale sînt
comercializate, la nivel global, exclusiv în reţeaua unui singur operator.