x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Păstrăm numărul de telefon pe viaţă

Păstrăm numărul de telefon pe viaţă

de Alexandru Radescu    |    20 Oct 2008   •   00:00

De mâine intră în vigoare portabilitatea: ne putem păstra numerele de telefon chiar dacă schimbăm operatorul, fix sau mobil. Procedura durează 10 zile de la depunerea cererii către operatori, dar noile reguli europene vor impune portabilitate într-o zi.

 
De mâine scăpăm de nebunia informării “agendei” în legătură cu noul număr
Competiţia pe piaţa telecom din România intră într-o nouă fază o dată cu introducerea portabilităţiii numerelor. Stresul provocat de schimbarea numărului de telefon (fix sau mobil) i-a împiedicat pe mulţi utilizatori de telefonie să schimbe operatorul, dintr-un motiv sau altul. Pe de altă parte, clientul poate deveni mult mai pretenţios cu serviciile pe care le primeşte din partea operatorului la care este abonat.

Portabilitatea permite utilizatorilor (abonaţi sau utilizatori de cartele) şi îşi păstreze numărul de telefon atunci când devin clienţi ai altui furnizor. Portarea numerelor de telefonie fixă către reţele de telefonie mobilă şi invers nu va fi posibilă. O solicitare intră în vigoare la 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat. Conform deciziilor Comisiei Europene, “transferabilitatea numărului este un element determinant în opţiunea consumatorului şi de aceea, ar trebui îmbunătăţită, astfel încât consumatorul să poată schimba operatorul într-o singură zi”. De asemenea, “este important ca toate facilităţile să fie accesibile persoanelor vârstnice şi celor cu dizabilităţi”. Reprezentanţii Autorităţii Naţionale de Comunicaţii ne-au declarat că portabilitatea într-o zi ar fi posibilă şi la noi în ţară, urmând ca acest lucru să se mai discute la nivel UE.

 
COSTURI
Tarifele percepute furnizorului “acceptor” de către furnizorul “donor” nu vor depăşi 13 euro pentru fiecare număr portat, în cazul portabilităţii numerelor geografice şi numerelor nongeografice, altele decât cele pentru servicii de telefonie mobilă şi 11 euro pentru servicii de telefonie mobilă. Totuşi, decizia privind implementarea portabilităţii (nr. 144/2006) lasă o portiţă prin care utilizatorilor li se pot cere bani de către operatorul acceptor. La Articolul 20  se precizează următoarele: “În cazul în care furnizorii acceptori percep utilizatorilor finali tarife pentru furnizarea serviciului de portabilitate a numerelor, acestea vor fi accesibile”.

 
CONSECINŢE
Săptămâna trecută, Vodafone Turcia estima că 20% dintre utilizatorii de telefonie mobilă de pe piaţa turcă vor migra către alte reţele, după introducerea noilor reglementări cu privire la portabilitate. Legislaţia va intra în vigoare în noiembrie pe piaţa din Turcia. În ceea ce priveşte impactul asupra pieţei telecom din România, părerile sunt împărţite. Reprezentanţii Autorităţii Naţionale de Comunicaţii consideră că, pe termen lung, portabilitatea ar putea conduce la micşorarea diferenţelor dintre tarifele pentru convorbirile în reţea şi cele pentru convorbirile în afara reţelei. Pentru Romtelecom, introducerea portabilităţii este un ajutor în atragerea de clienţi noi din alte reţele. Reprezentanţii Orange s-au uitat la experienţele altor pieţe şi au observat că impactul acestei măsuri a fost relativ redus, scepticismul operatorului mobil fiind împărtăşit şi de oficialii Vodafone.

 
INFORMARE
Operatorii au obligaţia de a transmite în mod gratuit un ton distinctiv, prin care utilizatorii să fie avertizaţi că apelul respectiv este terminat în altă reţea decât cea în care este originat apelul. Alternativ se poate transmite, gratuit, un mesaj vocal prin care utilizatorii finali să fie avertizaţi că numărul apelat a fost portat. Serviciul de relaţii cu clienţii privind portabilitatea va trebui să fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Există şi o serie de motive pentru care cererea de portare poate fi refuzată de un operator. Unul dintre ele este acela în care cartela SIM sau terminalul CDMA este declarat pierdut ori furat. Pe de altă parte, nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare a numărului existenţa unor datorii ale abonatului către furnizorul donor sau suspendarea furnizării serviciului prin intermediul  numărului respectiv.

×
Subiecte în articol: IT