De mâine intră în vigoare portabilitatea: ne putem păstra numerele de telefon chiar dacă schimbăm operatorul, fix sau mobil. Procedura durează 10 zile de la depunerea cererii către operatori, dar noile reguli europene vor impune portabilitate într-o zi.
De mâine scăpăm de nebunia informării “agendei” în legătură cu noul număr |
Portabilitatea permite utilizatorilor (abonaţi sau utilizatori de cartele) şi îşi păstreze numărul de telefon atunci când devin clienţi ai altui furnizor. Portarea numerelor de telefonie fixă către reţele de telefonie mobilă şi invers nu va fi posibilă. O solicitare intră în vigoare la 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat. Conform deciziilor Comisiei Europene, “transferabilitatea numărului este un element determinant în opţiunea consumatorului şi de aceea, ar trebui îmbunătăţită, astfel încât consumatorul să poată schimba operatorul într-o singură zi”. De asemenea, “este important ca toate facilităţile să fie accesibile persoanelor vârstnice şi celor cu dizabilităţi”. Reprezentanţii Autorităţii Naţionale de Comunicaţii ne-au declarat că portabilitatea într-o zi ar fi posibilă şi la noi în ţară, urmând ca acest lucru să se mai discute la nivel UE.
COSTURI
Tarifele percepute furnizorului “acceptor” de către
furnizorul “donor” nu vor depăşi 13 euro pentru fiecare număr portat, în cazul
portabilităţii numerelor geografice şi numerelor nongeografice, altele decât
cele pentru servicii de telefonie mobilă şi 11 euro pentru servicii de
telefonie mobilă. Totuşi, decizia privind implementarea portabilităţii (nr.
144/2006) lasă o portiţă prin care utilizatorilor li se pot cere bani de către
operatorul acceptor. La Articolul 20 se
precizează următoarele: “În cazul în care furnizorii acceptori percep
utilizatorilor finali tarife pentru furnizarea serviciului de portabilitate a
numerelor, acestea vor fi accesibile”.
CONSECINŢE
Săptămâna trecută, Vodafone Turcia estima că 20% dintre utilizatorii
de telefonie mobilă de pe piaţa turcă vor migra către alte reţele, după
introducerea noilor reglementări cu privire la portabilitate. Legislaţia va
intra în vigoare în noiembrie pe piaţa din Turcia. În ceea ce priveşte impactul
asupra pieţei telecom din România, părerile sunt împărţite. Reprezentanţii
Autorităţii Naţionale de Comunicaţii consideră că, pe termen lung,
portabilitatea ar putea conduce la micşorarea diferenţelor dintre tarifele
pentru convorbirile în reţea şi cele pentru convorbirile în afara reţelei.
Pentru Romtelecom, introducerea portabilităţii este un ajutor în atragerea de
clienţi noi din alte reţele. Reprezentanţii Orange s-au uitat la experienţele
altor pieţe şi au observat că impactul acestei măsuri a fost relativ redus, scepticismul
operatorului mobil fiind împărtăşit şi de oficialii Vodafone.
INFORMARE
Operatorii au obligaţia de a transmite în mod gratuit un ton
distinctiv, prin care utilizatorii să fie avertizaţi că apelul respectiv este
terminat în altă reţea decât cea în care este originat apelul. Alternativ se
poate transmite, gratuit, un mesaj vocal prin care utilizatorii finali să fie
avertizaţi că numărul apelat a fost portat. Serviciul de relaţii cu clienţii
privind portabilitatea va trebui să fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână.
Există şi o serie de motive pentru care cererea de portare poate fi refuzată de
un operator. Unul dintre ele este acela în care cartela SIM sau terminalul CDMA
este declarat pierdut ori furat. Pe de altă parte, nu pot constitui motive de
refuz al cererii de portare a numărului existenţa unor datorii ale abonatului către
furnizorul donor sau suspendarea furnizării serviciului prin intermediul numărului respectiv.