x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Prima creştere a pieţei de electronice şi IT după doi ani de scădere.

Prima creştere a pieţei de electronice şi IT după doi ani de scădere.

de Alexandru Radescu    |    17 Mai 2011   •   12:19

Analistii de la firma de cercetare de piata GfK spun ca, pentru prima data in ultimii doi ani, piata bunurilor de folosinta indelungata a cunoscut o crestere fata de aceeasi perioada a anului precedent. Astfel, in primul trimestru din 2011, piata inregistreaza un plus de 10,7% fata de trimestrul similar al anului trecut, respectiv 307 milioane de euro.

Conform graficelor raportului Gfk, cele mai bune rezultate s-au inregistrat in sectoarele foto (+28,6%) si IT (+26), la polul opus aflandu-se domeniile telecom (-1,5%) si echipamentele de birou (-23%).

Vanzarile de camere digitale au crescut in primele trei luni, atat pe segmentul compactelor, cat si pe cel al D-SLR-urilor, piata foto ajungand la 9 milioane de euro. Se spera ca in cazul sectorului foto punctul cel mai de jos al recesiunii sa fi fost atins anul trecut.

Principalul declansator al cresterii pe piata bunurilor de folosinta indelungata a fost segmentul computerelor portabile, ajutat si de o rata de penetrare nationala scazuta. Dar si alte categorii de produse au aratat cresteri: monitoarele, perifericele (camere web, mausi si tastaturi) si chiar segmentul desktop. De spus si faptul ca IT-ul, sectorul cu cea mai mare valoare in acest trimestru (101 milioane de euro), are parte de lansarea unei noi categorii de produse, respectiv tablet PC-urile.

Primul trimestru al anului a adus vesti bune si pentru sectorul electronicelor de larg consum. Vanzarile au crescut cu aproximativ 15% comparativ cu perioada similara din 2010, ajungand la un total de 65 milioane de euro. Intreaga piata este 'impulsionata“ de vanzarile de televizoare cu ecran plat, fiind singurul sector, de pe aceasta piata, care a inregistrat rate de crestere de doua cifre. Televizoarele LED reprezinta o treime din vanzarile de LCD-uri, pe acest prim trimestru al anului.

In afara de o evolutie pozitiva timida in sectorul dispozitivelor de navigatie, datorata in mare parte vanzarilor de produse cu preturi foarte atractive, toate celelalte electronice, in ciuda unor mici imbunatatiri, inca inregistreaza valori negative.

Primul trimestru al lui 2011 a fost unul stabil, in termeni de vanzari, pentru piata electrocasnicelor mari, atingand aceeasi valoare ca anul trecut, si anume 59 milioane de euro, insa unul dintre factorii care au contribuit la aceaste rezultate a fost cresterea TVA-ului de anul trecut. Masinile de spalat au fost produsele care au avut cele mai bune rezultate in acest trimestru, dominand cu ratele lor de crestere sectorul electrocasnicelor mari. Aragazurile au fost produsele cu cele mai slabe rezultate.

Valoarea totala a pietei de telecomunicatii (telefoane mobile, smartphone) a scazut cu 1,5% in primul trimestru al lui 2011 comparativ cu aceeasi perioada a lui 2010, insumand 41 milioane de euro, potrivit studiului Gfk. Scaderea in valoare este mai mica decat scaderea in unitati datorita cresterii continue a ponderii smartphone-urilor. Vanzarile de smartphone-uri cresc rapid, castigand gradual cota de piata in detrimentul telefoanelor mobile 'traditionale“, dublandu-si vanzarile in unitati fata de trimestrul anterior.

Piata de imprimante si multifunctionale ramane si in primul trimestru al anului 2011 cu grafice negative. Comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior piata a inregistrat din punct de vedere valoric o scadere de 23,3%, ajungand la o valoare de 8 milioane de euro. Blocajul din sectorul public si atitudinea de prudenta si de asteptare din sectorul privat contribuie considerabil la rezultatele negative ale acestei categorii.


×