Majoritatea europenilor nu prea ştiu încă la ce număr să sune atunci când, aflându-se într-o ţară străină, se confruntă cu o situaţie de urgenţă. În urma unui sondaj Eurobarometru efectuat la sfârşitul lunii ianuarie a anului 2014 a reieşit că 49% din europeni nu ştiu că pot contacta serviciile de urgenţă la numărul 112.
Cele mai scăzute niveluri de cunoaştere a serviciului se observă în rândul cetăţenilor din Grecia (10%) şi din Marea Britanie (18%), iar cele mai ridicate în Luxemburg (80%), România (71%), Polonia şi Bulgaria (70%), se arată într-un comunicat al Comisiei Europene prezentat azi, cu ocazia „Zilei Europene a serviciului 112”.
„Mă îngrijorează că un important serviciu de bază este necunoscut cetățenilor și că pentru informarea acestora guvernele naționale nu fac mai mult. UE a pus serviciul la dispoziție, iar acum ceilalți trebuie să își asume și ei răspunderea”, a declarat Neelie Kroes, vicepresedinte al Comisiei Europene.
La 112 se poate suna din reţelele fixe şi mobile de telefonie, iar numărul este gratuit şi disponibil pretutindeni în UE. Serviciul 112 pune apelanţii în legătură cu serviciile de urgenţă relevante (poliţia locală, pompierii sau serviciile medicale) în mai multe limbi europene. Serviciul este disponibil 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână.
Serviciul 112 este disponibil acum în toate statele membre ale UE, alături de numerele pentru apeluri de urgenţă existente la nivel naţional (precum 999 sau 110). Danemarca, Finlanda, Malta, Olanda, Portugalia, România şi Suedia au decis ca numărul 112 să devină unicul sau principalul lor număr naţional pentru apeluri de urgenţă. Numărul 112 este folosit şi în ţări din afara UE, precum Elveţia, Muntenegru şi Turcia.
112 şi limbile străine